Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی تعهد عاطفی در روابط ساختار توانمندساز مدارس و مسئولیت جمعی معلّمان با خوشبینی علمی است. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوهی گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلّمان شهرستان رزن با حجم آماری500 نفر بود. که بر اساس جدول مورگان تعداد 217 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد ساختار توانمندساز مدارس، مسئولیت جمعی، خوشبینی علمی و تعهد عاطفی جمعآوری گردید. به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطهی بین ساختار توانمندساز با خوشبینی علمی از طریق تعهد عاطفی میانجیگری مـیشود. همچنین نقـش میـانجی تعهد عاطفی در رابطه بین مسئولیت جمعی و خوشبینی علمی تایید شد. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین میزان همبستگی معنیدار به رابطـه بین مسئولیت جمعی با خوشبینی مربوط میشود. در الگوی مورد نظر، تمام وزنهای رگرسیونی به غیر از رابطهی بـین ساختار توانمندساز و خوشبینی علمی–از نظر آماری معنیدار بودند. آنگونه که نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند، توانمندسازی و ارتقاء مسئولیت جمعی در مدارس بـا میانجیگری تعهد عاطفی میتواند تأثیر چشمگیری بر پیامـدها و باورهای مثبت همچون خوشبینی تحصیلی معلّمان، به عنوان یکی از عناصر بااهمیت و مؤثر در تحقق اهداف آموزش و پرورش داشته باشد.
Introduction: The purpose of this study is to survey and discover the mediating effect of Affective Commitment on the relationship between Enabling school structure and Collective Responsibility andAcademic OptimismMethod: Present research is applied in terms of objective and data collection method is descriptive- correlations. statistical population of the research includes all 500teachers of Razan city that 217 of them were selected through simple random sampling method based on Morgan table. Data were gathered through Enabling school structure, Collective responsibility, Academic Optimism, and Affective Commitment questionnaires. The structural Equation modeling was used to investigate relationship between the variables in the conceptual model.Results: The results showed that relationship between Enabling structure and Academic Optimism is mediated through Affective Commitment. also, the mediating role of affective commitment was in the relationship between Collective responsibility and Academic Optimism. The findings also showed that the most significant correlation was achieved in the relationship between Collective responsibility and Academic Optimism. In the considered model, all regression weights were statically significant except the relationship between Enabling structure and Academic Optimism.Conclusion: As the result of this research indicate, the empowerment and increasing of collective responsibility in schools in mediation of Affective Commitment can have observable effect on positive results such as academic optimism of teachers, as one of the most important and effective factors in achieving education goals