Abstract:
«صبحی منصور»، در کتاب «القرآن و کفی مصدرا للتشریع الاسلام»، سعی دارد با استناد به قرآن، کتاب خدا را به عنوان تنها منبع تشریع اسلام معرفی و عدم حجیت «سنت» را نیز اثبات کند. به ادعای او از آیات قرآن استفاده میشود قرآن کتابی کامل و جامع حقایق بوده که در امر هدایت، خود را کافی اعلام کرده و مردم را از مراجعه به غیر خود بازداشته است. به نظر صبحی منصور، ظنی الصدوربودن احادیث و سیاست نهی از کتابت حدیث توسط پیامبر اسلام قرینه دیگری بر قرآن بسندگی در تشریع و نفی حجیت سنت است. اما به نظر میرسد وی در تحقق و تأیید نظریه قرآن بسندگی، به برخورد گزینشی آیات و تفسیرهای نامناسب با سیاق و نیز تغافل از نصوص دال بر حجیت سنت و احیاناً توجیهات غیر متعارف آنها اقدام کرده است.
Sobhi Mansour, in the book Al-Quran va Kafa Masdara li Al-Tashri' Al-Islami, tries to introduce the Quran as the single source of Islamic legislationaccording to Quran itself and therefore to prove the lack of authority of traditions.He maintains that according to Quranic verses, Quran is a complete andcomprehensive book, has declared itself to be sufficient for the guidance, and hasforbidden people from referring to others.In Sobhi Mansour's view, the uncertainty in the authenticity of traditions andthe Islam prophets' (S) prohibition from writing traditions are evidences forsufficiency of Quran in legislation and also for denial of the authority of traditions.It seems, however, that in proving and supporting the Sufficiency of Qurantheory, ignoring the texts implying the authority of traditions and their nonconventionaljustification, he has conducted not only a selective approach withregard to the verses but also has benefited from interpretations inappropriate to thecontext.