Abstract:
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان انجام شد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دورههای تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و دوم)، والدین و کارکنان مدارس شهر ساری و نکا بود. روش نمونهگیری خوشهای به صورت چند مرحلهای است که تعداد 386 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه مورد نظر از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان و استادان قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی بر روی 40 نفر92/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در نرم افزار SPSS21 و lisrel8. 8 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سه مولفه کلیدی توانمندسازی مدارس در نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مولفههای شناختی، هیجانی و رفتاری است. بارهای عاملی (برآوردهای استاندارد) متغیرهای اندازهگیری برای متغیر مکنون توانمندسازی مدارس در بعد شناختی (69/0)، بعد هیجانی (84/0) و بعد رفتاری (87/0) بود، این امر نشان دهنده روایی همگرایی نشانگرها است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد توجه به توانمندسازی مدارس باتاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان میتواند در کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان موثر باشد.
Introduction: The purpose of this study is to identify effective factors on empowerment of schools emphasizing on social care system of students.Research methodology: The research method is descriptive-survey. The statistical population of the study included 386 student academic levels (Elementary, first and second secondary), the parents and staff of the schools selected through Multi-stage cluster in Sari and Neka. To estimate the number of sample population, the Cochran formula was used and for date collection purposes , researcher made questionnaires were used the Face and Content Validity of which were confirmed using the experts’ comments. The reliability of questionnaires was estimated through Cronbach's alpha in a preliminary study on 40 individuals (0.94). Data analysis was performed through Pearson correlation coefficient and second-order factor analysis in SPSS21and lisrel 8.8 software.Findings: The results showed that three key components of school empowerment in students' social care system are cognitive, emotional and behavioral components. Factor loads (standard estimates) were the measurement variables for the latent variable of school empowerment in the cognitive dimension (0.69), emotional dimension (0.84) and behavioral dimension (0.87), which indicates the validity of convergence of markers.Conclusion: It seems that paying attention to school empowerment with emphasis on students 'social care system can be effective in reducing students' social harms.
Machine summary:
به عبارتي در حال حاضر همه مسوولان نظام آموزشي و بسياري از اوليا و دانش آموزان به نحوي با اين موضوع درگير هستند، تحقيقاتي که پژوهشگران انجام داده اند يا هم اکنون نيز انجام مي دهند و بحث هاي فراواني که روانشناسان ، مشاوران و متخصصان تعليم و تربيت و علوم اجتماعي در اين راستا دارند، صرفاً به همين جهت است که شايد با شناخت مساله و کشف راه حل هاي اساسي و شناسايي عوامل موثر، زمينه آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان را ريشه کن و يا حداقل کاهش داد(٢٠١٣ ,Ghasemi).
با توجه به آن چه که مطرح شد هدف اصلي پژوهش حاضر پاسخگويي به اين سوال است که مولفه هاي توانمندسازي مدارس با تاکيد بر نظام مراقبت اجتماعي دانش آموزان کدام ها هستند؟ مباني نظري نابهنجاريهاي رفتاري در روانشناسي اجتماعي همواره يکي از مفاهيم کليدي به شمار آمده است .
(of Research and Educational Planning, 2017 منظور از نظام مراقبت اجتماعي دانش آموزان مجموعه اي نظام يافته از خدمات و برنامه ها، شامل غربالگري، آموزش ، توانمندسازي و حمايت هاي رواني، به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهاي پرخطر، آسيب هاي اجتماعي و جرائم از طريق مداخله بموقع و موثر است (٢٠١٦ ,National Coalition of Students Social Care System).
روش شناسي پژوهش روش پژوهش حاضر با توجه به اين که به شناسايي مولفه هاي توانمندسازي مدارس در حوزه نظام مراقبت اجتماعي ميپردازد، از لحاظ ، هدف کاربردي و از نظر رويکرد گردآوري داده ها کمي با استفاده از روش تحقيق توصيفي- پيمايشي است ، جامعه آماري پژوهش شامل همه دانش آموزان دوره هاي تحصيلي (ابتدايي، متوسطه اول و دوم ، ١٨٩٤٥ نفر)، والدين (٤٠٠٠نفر) و کارکنان مدارس (١٧٠٧ نفر) شهر ساري و نکا است .