Abstract:
در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، نقش کارگزاران در کارآمدی دین و تعالی نظام اسلامی منحصر بفرد است. در همین راستا این مقاله تلاش نمود با احصای مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران و راه های تقویت آن مؤلفه ها در جهت زمینه سازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی گام بردارد.در فرآیند پژوهش، با بهره گیری از نظریه داده بنیاد متنی کلیه بیانات آیت الله خامنه ای در جمع کارگزاران فیش برداری و داده ها با کدگذاری های باز، انتخابی و نظری تحلیل گردید.مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزش محور در تعیین شایستگی ها، تعداد 22 مقوله اصلی برای شایستگی های کارگزاران شناسایی و در سه کدبنیادی تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز نیز دسته بندی و همچنین تعداد 16 مقوله اصلی برای راه های تقویت شایستگی های احصاءشده اقتباس گردید.نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند با تربیت و سازماندهی مؤثّر کارگزاران ترازِ دولت اسلامی هم راستا با شایستگی های تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز با بهره گیری از راه هایی مانند استحکام ساخت درونی، انسجام نسلی، شناسایی و هدایت نیروهای جوان مستعد (نجم) و گسترش هیئت های اندیشه ورزی در افق تمدّنی انقلاب اسلامی در جهان تأثیرگذار باشد و با هم افزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز»، گام های استوارتری در جهت تمدّن سازی بردارد.
The role of public officials in the efficiency of religion & excellence of the Islamic system is unique, on the way to the achieved of a new Islamic civilization. In this regard, this article tried to take steps to prepare the ground for the realization of the Islamic Government in the new unit of the life of the Islamic Republic of Iran by enumerating the components of competence of public officials & manners to enrichment those components.In the research process, using the data theory of the textual G. T, all the statements of Ayatollah Khamenei among the collection of public officials and the data were analyzed with open, selective and theoretical coding.Based on the strategy-oriented and value-oriented approach in determining competencies, 22 main categories for the competencies of public officials were identified and categoried into three substantive codes: transformational, Exalting and civilizing; Also 16 main categories for manner of enrichment the identified competencies.The system of the Islamic Republic of Iran can be effective in the civilization horizon of the Islamic Revolution in the world by effective training and organizing public officials of the level of the Islamic Government aligned with transformational, exalting and civilizing competencies & by taking the synergy of its public officials in the form of " Cooperating transformational, exalting and civilizing ambassadors", to take more solid steps towards civilization by Using manners such as internal construction strength, generational cohesion, Identify and guide talented young human resources and expand think tanks.
Machine summary:
ا. ايـران ، نقـش و اثرگـذاري موضوع تعيين شايستگيهاي مورد انتظار و معطوف به افق تمدّني آينده انقلاب اسلامي، در تعالي رفتار و عملکرد کارگزاران منطبق با موازين و معيارهاي اسلامي (تراز مرحلـه دولـت اسلامي) و نيز انتخاب شايسته ايشان براي کارآمدي نظام اسلامي و تعـالي جامعـه اسـلامي برجسته است ؛ برابر فرمايش آيت الله خامنـه اي، اگـر ضـعف هـاي خودمـان را پنهـان کنـيم ، نشناسيم ، تجاهل کنيم ، اين ضعف ها خواهد ماند و نهادينه خواهـد شـد، برطـرف نخواهـد شد(همان ، ١٣٩٠/١١/١٤).
در همين راستا اين پژوهش در راستاي افق تمدني انقلاب اسلامي و به منظور مشـارکت در توليد محتواي علمي حوزه علوم انساني اسلامي به اين مسئله ميپردازد که «مؤلفـه هـاي شايستگي کارگزاران ترازِ دولت اسلامي در ايران با رويکرد تمدن نوين اسلامي در انديشـه آيت الله خامنه اي چيست ؟ و راه هاي تقويت آن مؤلفه ها چگونه است ؟».
بنابراين در اين پژوهش تلاش خواهد شـد بـه دليـل تفـاوت هـايي کـه اشـاره گرديـد، مؤلفه هاي شايستگي کارگزاران تراز دولت اسلامي متناسب با آرمان ها و افق حرکتي انقلاب اسلامي با رويکرد تمدني در چهارچوب نظريه تمدن نوين اسـلامي برابـر انديشـه آيـت الله خامنه اي شناسايي و نيز راهبردهاي تقويت آن مؤلفه ها ارائه گردد.
منابع انگليسي Allena, Stuart, Williamsb, Peter, Allenc, Danielle (2018), "Human resource professionals' competencies for pluralistic workplaces", The International Journal of Management Education, pp: 309–320.