Abstract:
این پژوهش با هدف تدوین و روایییابی بسته توانمندسازی مهارتهای پیشکلامی (ارتباطی) برای کودکان با اختلال عصب- تحولی بطور موردی بر روی کودکان با اختلال اتیسم انجام شده است. روش پژوهش از نوع پژوهش کیفی و کمی به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در بخش پژوهش کیفی، از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی استفاده شده است. برای تحلیل محتوای کیفی از جستجوی نظاممند مقالات، پایاننامهها و کتابها مرتبط با حوزه مهارتهای پیشکلامی کودکان با اختلال طیف اتیسم استفاده شده است. همچنین از روش روایی صوری و محتوایی برای بررسی روایییابی بسته تدوین شده استفاد شد. در نهایت، نتیجهی تمامی تحلیل محتواهای انجام شده بر روی منابع و مولفههای به دست آمده از آنها، در قالب بسته توانمندسازی مهارتهای پیشکلامی ارائه گردید. نتایج روایی محتوایی براساس نظر 12 متخصص در این حوزه نشان داد که بسته طراحی شده از روایی محتوایی مناسبی برخوردار است (83 /0). بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد بسته توانمندسازی مهارتهای پیش ارتباطی (کلامی) طراحی شده از روایی صوری و محتوایی لازم برخوردار است و میتوان در زمینههای آموزشی و بالینی از آن بهره جست.
The aim of this study was to develop and validate a package of empowerment of pre-verbal (communication) skills for children with neurodevelopmental disorders, especially children with autism. This research was done descriptively-analytically. This research method had two parts: qualitative research and quantitative research. In the qualitative research section, the inductive qualitative content analysis method has been used. To analyze the qualitative content, a systematic search of articles, dissertations and books related to the field of pre-verbal skills of children with autism spectrum disorder was used. Also, face and content validity method were used to check the validity of the developed package. Finally, the results of all content analysis performed on sources and components derived from them, were presented in the form of a pre-verbal skills empowerment package. The results of content validity based on the opinions of 12 experts in this field showed that the designed package has good content validity (0.83). Therefore, it can be concluded that the pre-communication (verbal) skills empowerment package designed has the necessary formal and content validity and can be used in educational and clinical contexts
Machine summary:
چکیده این پژوهش باهدف تدوین و روایییابی بسته توانمندسازی مهارت های پیش کلامی (ارتباطی ) برای کودکان با اختلال اتیسم انجام شده است .
برای تحلیل محتوای کیفی از جستجوی نظام مند مقالات ، پایان نامه ها و کتاب ها مرتبط با حوزه مهارت های پیش کلامی کودکان با اختلال طیف اتیسم استفاده شده است .
Toth, Munson, Meltzoff & Dawson 7.
نیازسنجی: شناسایی نیاز و مسئله اصلی برای مشخص کردن جهت گیری پژوهش اصل اساسی است ؛ بنابراین ، با توجه به اهمیت مهارت های پیش کلامی در کودکان و نارساییهای این مهارت ها در کودکان با اختلال طیف اتیسم ، تدوین بسته توانمندسازی این مهارت ها، مهم ترین نیاز احساس شده از سوی پژوهشگران بود.
به این منظور پژوهش با این سؤال که بسته توانمندسازی مهارت های پیش کلامی (ارتباطی ) برای کودکان با اختلال طیف اتیسم چه طبقه و مؤلفه هایی دارد و روابط بین آن ها به چه صورت میباشد، آغاز شد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تدوین و روایییابی بسته توانمندسازی مهارت های پیش کلامی (ارتباطی ) برای کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد.
همچنین نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی بسته توانمندسازی در بهبود مهارت های پیش کلامی کودکان با اختلال طیف اتیسم دارد.
Neurocognitive function and joint attention ability in young children with autism spectrum disorder versus developmental delay.
Early predictors of communication development in young children with autism spectrum disorder: Joint attention, imitation, and toy play.