Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی روانی-اجتماعی بر خودکنترلی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد انجام گرفت. روش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر هنرستان‏های (دو هنرستان) شهر چالوس در سالتحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه ابتدا پرسشنامهی آمادگی به اعتیاد بر روی تمامی دانشآموزان دو هنرستان اجرا شد. سپس از بین دانش‏آموزانی که در پرسشنامه ی آمادگی به اعتیاد زرگر نمرهی بالایی کسب کرده بودند، 40 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه ی یک و نیم ساعته برنامهی توانمندسازی روانی-اجتماعی ارائه شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی آمادگی به اعتیاد زرگر (1385) و پرسشنامه ی تجدید نظرشده ی خودکنترلی گراسمیک، تایتل، براسیک و امکلو (1993) استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که توانمندسازی روانی-اجتماعی بر خودکنترلی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و توانمندسازی روانی-اجتماعی باعث افزایش معنادار خودکنترلی در دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد گروه کنترل شد. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که توانمندسازی روانی-اجتماعی نقش مهمی در افزایش خودکنترلی دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد دارد.
Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of psycho-social empowerment on self-control in students susceptible to addiction to addiction. Method: The present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. Participants were students of vocational schools (two vocational schools) at Chalous in 2017-2018. First, the addiction readiness questionnaire was distributed to students of the two vocational schools to select samples. Then, the students who scored high on the Zargar addiction readiness questionnaire, 40 students were randomly selected and assigned to the experimental group (n = 20) and the control group (n = 20). The experimental group was presented with 8 sessions of one and a half hours of psychosocial empowerment program. To collect data, Zargar addiction readiness questionnaire (1385) and the revised Grasmik, Title, Brasik and Emklo (1993) self-control questionnaire were used. Data were analyzed by univariate covariance test. Results: The results showed that psychosocial empowerment was effective on self-control in students with susceptibility to addiction and psychosocial empowerment caused a significant increase in self-control in students with addiction readiness of the experimental group compared to students with susceptibility to addiction in the control group. Conclusion: It can be concluded that psychosocial empowerment has an important role to increase self-control in students susceptible to addiction.
Machine summary:
Vujanovic, Smith, Green, Lane & 11.
Wai, Shulman, Nunes, Hasin & 7.
Wakimizu, Yamaguchi & Fujioka ســـریکـالا و کیشـــرو١ (٢٠١٠) در پژوهشـــی تحـت عنوان "بررســـی اثربخشـــی آموزش توانمنـدســـازی روانی-اجتمـاعی بر روی ســـلامـت روان و جلوگیری از رفتـارهـای پرخطر" نشـان دادند که آموزش توانمندسـازی روانی-اجتماعی میتواند باعث افزایش سـلامت روان و کاهش رفتارهای پرخطر از جمله گرایش به مواد مخدر در بین دانش آموزان گردد.
برنامه توانمندسـازی روانی-اجتماعی براسـاس آموزش مهارت های زندگی، برنامه مدون و سـاختاریافته ای اسـت که بر پایه ادبیات پژوهش در ایران و جهان و با هدف مصـون سـازی روان شــناختی نوجوانان در معرض خطر طراحی شــده اســت و توســط دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سـازمان ملل متحد و سـتاد مبارزه با موادمخدر کشـور به عنوان یک برنامه جامع برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر معرفی شده است .
با توجه به آنچه ذکر شد سوال اصلی پژوهش این اســت که آیا رویکرد توانمندســازی روانی-اجتماعی بر بالا بردن خودکنترلی دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش است ؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضـر نیمه آزمایشـی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود.
Weed & Butcher, McKenna & Arneklev Ben-Porath 3.
برای بررسـی اثربخشـی توانمندسـازی روانی-اجتماعی بر خودکنترلی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره اســتفاده شــد.
به عبارت دیگر، توانمندسـازی روانی-اجتماعی باعث افزایش خودکنترلی دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد در گروه آزمایش در مقایســه با گروه کنترل شده است .
Relationships between coping, anxiety, depression and health-related quality of life in outpatients with substance use disorders: results of the SUBUSQOL study.