Abstract:
به باور مسلمانان، قرآن کریم، مهمترین منبع آموزههای اسلام و تنها کتاب آسمانی و وحی فرود آمده است که بدون هرگونه تغییر و تحریف برجای مانده است؛ از همین رو تبیین وحی و شناساندن زوایای مختلف این کتاب آسمانی،هماره در کانون توجه و پژوهش اندیشمندان مسلمان قرار داشته است. بهرغم این اهتمام، در دهههای اخیر، شماری از خاورشناسان به تبع برخی فیلسوفان و متکلمان مسیحی، تحلیلها و تفسیرهایی درباره وحی ارائه کردهاند که بسیاری از آنها به انکار وحی می انجامد. با غرض بیان حقیقت وحی و روشن شدن صحت و سقم این دسته از تفسیرها، به سراغ قرآن رفته و این سوال را به قرآن کریم عرضه کرده ایم که این کتاب آسمانی چه ویژگی هایی برای فاعل، قابل و محتوای وحی بیان کرده است؟ از رهگذر این جستار که با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده به این نتیجه می رسیم که وحی از منظر فاعلی منشایی بیرونی دارد؛ از منظر قابلی ویژگی هایی همچون شایستگی، علم و استشعار و عصمت از خطا دارد و از منظر محتوایی مشتمل بر هدایت بشر در بعد عقیده، اخلاق و عمل است. نتایج به دست آمده نادرستی بسیاری از تحلیل های ارایه شده از وحی را آشکار می کند.
Muslims believe that the Holy Qur’an is the most important source of the
teachings of Islam and the only divine book and revelation that has remained
without any change or distortion. Thus, explaining the revelation and
identifying the different aspects of this divine book has always been in the
focus of attention and research of Muslim thinkers. Despite considering this
issue in recent decades, a number of Orientalists, including some Christian
philosophers and theologians, have offered analyses and interpretations of
revelation, many of which lead to the denial of revelation. In order to mention
the truth of revelation and to clarify the correctness of the interpretations
given by Orientalists and Christian theologians about revelation, and without
addressing these analyses, we referred to the Qur’an and asked the Holy
Qur’an what practical, capable, and content characteristics of revelation are.
Through this descriptive-analytical study, we conclude that revelation has an
external source from a practical point of view. From the capable point of view,
it has characteristics such as competence, knowledge, understanding and
being infallible from making mistakes, and from the point of view of content,
it includes the guidance of human beings in the dimension of belief, ethics
and practice. The results indicate the incorrectness of many of the analyses
presented of revelation. Having a good grasp of the above-mentioned subjects
rejects the acceptance of Orientalist analyses