Abstract:
در بازار امروز برندهایی موفق هستند که مدیران بتوانند وفاداری در مشتری را ایجاد کنند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر هویت برند بر ارزیابی برند و ایجاد وفاداری مشتریان (پوشاک ورزشی آدیداس) میپردازد. این پژوهش توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است و جامعه این پژوهش مجموعه مشتریان نمایندگیهای آدیداس در سطح شهر تهران میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 384 نفر (با توجه به جامعه آماری نامحدود) از نمایندگیهای این برند در شهر تهران انتخاب شد و اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید، پرسشنامهای ک روایی سازه آن از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ مورد تصدیق قرار گرفت. سپس به منظور تجزیه تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، از مدل یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای آماری اسپیاساس نسخه 22 و نخسه72/8 لیزرل استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان میدهد که هویت برند بر کیفیت محصول و ارزش درک شده و اعتماد به برند تاثیر مستقیم و معناداری دارد و کیفیت محصول و ارزش درک شده و اعتماد به برند تاثیر مستقیم و معناداری بر وفاداری به برند دارند و همچنین هویت برند تاثیر غیر مستقیم و معناداری بر وفاداری به برند دارد. هنگامی که مشتری با برندی خاص هویتیابی میکند، این امر بر قضاوت وی نسبت به برند مورد نظر اثر مثبت گذاشته و در نهایت، سبب وفاداری میگردد. پس میتوان گفت که هویت برند از طریق کیفیت محصول، ارزش درکشده و اعتماد به برند موجب وفاداری مشتریان میشود.
Successful brand are the market today that
managers can create customer loyalty. This study
examines impact of the influence of customer
brand identification on brand Evaluation and
loyalty development (Adidas Sport Clothing).
This study is a descriptive survey. The sample
collection agencies adidas customer in the city of
Tehran. For this purpose, a sample of 384 people
(according to the population unlimited) brand
dealers in Tehran were selected. The information
required by the questionnaire were collected. Its
validity was confirmed by Confirmatory factor
analysis and its reliability was verified by
Cranach’s alpha. So in order to analyze data and
test hypothesis, used structural equation modeling
with the help of two statistical software SPSS
Version 22 and LISREL Version 8/72. This
finding suggests that the brand identification has a
direct and significant influence on product
quality, perceived value and brand trust. Product
quality, perceived value and brand trust has a
direct and significant influence on brand loyalty,
also the brand identification has indirect and
significant influence on brand loyalty.When a
customer identifies with a particular brand, it has
a positive effect on their judgment of the brand
and ultimately leads to loyalty. Finally, it can be
said that brand identity through product quality,
perceived value and brand trust can create
customer loyalty.