Abstract:
پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی و مبتنی بر تحلیل نشانه شناختی فیلم انجامگرفته که میدان مورد مطالعه آن، سه سریال تولیدی صدا و سیمای استان ایلام (محصول سالهای 88 تا 92) و شامل «قال و قه واله» ،«برا و به ش» و «هر که را خوی» است. لذا نوع نمونهگیری در این پژوهش مبتنی بر نمونهگیری هدفمند است. شیوه تحلیل دادهها بر اساس تحلیل نشانه شناختی فیلم ، که طی آن ابتدا عبارات معنایی و مفاهیم بازنماکنندهی سبک زندگی استخراج شده و در آخر، تحلیل جامعهشناختی فیلم و تفسیر دادهها انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که در این سریالها سه نوع سبک زندگی سنتی ، بینابین و مدرن معرفی و بازنمایی میشود که دراین بین ، سبک زندگی سنتی در متن (مرکز) و سبک زندگی مدرن و بینابین در حاشیه قرار میگیرد. شبکه محلی سیمای مرکز ایلام از طریق سریالهای موجود با بازنمایی شکل خاصی از سبک زندگی بهعنوان سبک غالب بر پذیرش و تقویت سبک زندگی سنتی تأکید کرده و در برابر سایر سبکهای موجود در جامعه (سبک زندگی مدرن و بینابین) مقاومت کرده یا از آن بهعنوان سبک حاشیهای / نامتعارف یادکرده است و جامعه ایلام را تحت عنوان جامعه سنتی معرفی و بازنمایی میکند.
The present study was conducted using a qualitative method. Study fileds is three TV
series of the Local Channel of Ilam Broadcasting Center, in the period of 88 to 92
including: “Ghal va Ghawala”, “Bera va bash”, “Har ka ra khoye”. Sampling is purposeful.
Semiotics was used to analyze the data. Findings show that in these serials, three types of
traditional, intermediate and modern lifestyles are introduced and represented. However,
the traditional life style is at the center of the text and the modern and intermediate way of
life is marginalized. the Local Channel of Ilam Broadcasting Center, by representing a
certain form of lifestyle as the dominant style, emphasizes the acceptance the traditional
lifestyle and resists other styles in the society and mentions other lifestyles as abnormal
and uncommon kind.
Machine summary:
ازجمله مؤلفه هاي تعيين کننده نوع سبک زندگي که در سريال ها موجود است ، عبارت اند از: پوشش ، مصرف غذايي (الگوي مصرف غذا و فضاهايي که براي صرف آن در نظرگرفته ميشود)، مصرف فرهنگي (مصرف سينما، موسيقي، کتاب ، دانشگاه )، نگرش / قضاوت (هر نوع بيان نظر درمورد يک شيء يا يک فرد يا يک رويداد که در آن قضاوت و ارزيابي نهفته باشد)، روابط اجتماعي ، ارزش هاي اخلاقي / ديني (اولويت دادن به مسائل و امور مختلف )، اوقات فراغت ( زمان هايي که افراد کار ضروري براي انجام ندارند و فرد اين زمان را طبق تمايل شخصي خود و براي خود تنظيم ميکند)، نقش ها (عنوان يا برچسبي است که با آن جايگاه و الگوهاي رفتاري شخص در بين جامعه تعيين ميشود)، وسايل ، طراحي / ديزاين منزل (ترکيب عناصر بصري و فضا) و مديريت بدن (شامل فعاليت هايي از قبيل : جراحيهاي زيبايي، رسيدگي به خود و .
با توجه به اين مؤلفه ها، سه نوع سبک زندگي سنتي ، بينابين و مدرن از سريال هاي موجود شناسايي و استخراج شده است و از بين ١٠ مؤلفه موجود، مؤلفه هاي نگرش ، روابط اجتماعي ، ارزش هاي اخلاقي / ديني ، پوشش و بعضا مؤلفه اوقات فراغت در سريال «قال و قواله و هر که را خوي » نقش بيشتري در تعيين نوع سبک زندگي افراد داشته اند.