Abstract:
این تحقیق به دنبال بررسی روابط ساختاری بین تکانشگری و عملکرد تحصیلی بر اساس نقش واسطهای انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر 16 تا 18 سال در شهر تهران در سال تحصیلی1399-1398 بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 350 نفر انتخاب شد و به پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1995) و تکانشگری بارت (1995) پاسخ دادند. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی) و استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و AMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که بین تکانشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (01/0>p) و انگیزش تحصیلی، این رابطه را بهطور معنادار میانجیگری میکند (01/0>p). بنابر یافتههای بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که ارتقای انگیزش تحصیلی میتواند راهحلی برای کاهش تکانشگری و درنتیجه بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهحساب آید.
This study sought to investigate the structural relationships between impulsivity and academic performance based on the mediating role of academic motivation. The method of the present study was correlation. The statistical population of this study was all female students aged 16 to 18 years in Tehran in 1399. Using multistage cluster sampling method, 350 people were selected and answered the questionnaires of Pham and Taylor (1999), Walred et al.'s (1995) academic motivation and Bart (1995) impulsivity questionnaires. The data obtained from the questionnaires were analyzed in two sections: descriptive statistics such as mean and standard deviation and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient and structural equations. Findings showed that the academic motivation mediates the relationship between impulsivity and students' academic performance significantly (p <0.01). Based on the findings, it can be concluded that improving academic motivation can be a solution to reduce impulsivity and thus improve students' academic performance.