Abstract:
«ترازمندی» در معنای تعادل و آراستگی، فراگیرترین و فربهترین ویژگی مجموعۀ آثار سعدی است. سعدی در بوستان از یکسو به دنبال بیان پیامهای اخلاقی و انسانیست و از سویی دیگر به دنبال آفرینش متنی برجسته و شاعرانه است. برای کامیابی در چنین ماموریتی، بیش از هرچیز ترازمندی لازم است و بر همین اساس است که اگر سعدی بیش از اندازۀ بایسته به سویۀ هنری و شاعرانگی سخن خود میپرداخت، پیامهای بلند او در لابهلای همین ترفندها و شگردهای هنری رنگ میباختند و گم میشدند. اگر هم یکسره به سویۀ پیامگزاری خود میغلتید، این همه فریبایی و دلربایی و اینهمه انگیزش و فروزش از دست میرفت و خاموش میشد. از همینروست که او در میانه میایستد و سخن خود را تراز میکند. بیشک، ماندگاری بوستان سعدی و برجستگی آن در برابر دیگر منظومههای تعلیمی، همین ترازمندی بیهمانند آن است؛ امری که در ادامه مقاله بدان پرداخته شده است.
Among the characteristic features of Sa'di's works, the most inclusive is their
sense of balance and equilibrium. In acquiring equilibrium in his Bustan, Sa'di
seeks to express moral, humanistic lessons, at the same time creating an
outstanding poetic form of expression. Success in the fulfillment of such a
mission depends, for the most part, on a prior equilibrium; if Sa'di had dealt too
much with the poeticity and artistic aspects of his words, his long messages
would have been lost and left quite marginalized among all those artistic tricks
and tactics. On the other hand, if he had merely fallen into his delivery of the
messages, all this enchantment of his beautiful expression and the brilliance of
his persuasion could have faded away and gone extinguished. Hence, he
moderates in between and balances his means of expression. Undoubtedly, it is
this unrivaled artistic equilibrium that has made Sadi's Bustan outlast and gain
prominence over other didactic poetic collections, the fact which has been dealt
with in details in the present paper.