Abstract:
مقدمه و هدف: پژوهش با هدف حاضر پیشبینی خودشناسی انسجامی بر اساس خودشفقتورزی، خودیابی و ذهن آگاهی با نقش واسطهای خودتنظیمی شناختی هیجانی در دانشجویان انجام شد. مواد و روشها: طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 250 نفر از آنها به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای خودشناسی انسجامی، خودشفقتورزی، خودیابی، ذهنآگاهی، خودتنظیمی شناختی-هیجانی استفاده شد. یافتهها: نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پیشنهادی بود. به گونهای که که اثر غیرمستقیم خودشفقتورزی، خودیابی، ذهنآگاهی از طریق خودتنظیمی شناختی هیجانی خودشناسی انسجامی معنیدار بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که خودتنظیمی شناختی هیجانی در ارتباط بین خودشفقتورزی، خودیابی، ذهنآگاهی با خودشناسی انسجامی نقش واسطهای ایفا میکند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه به خودتنظیمی شناختی به عنوان یک متغیر اثرگذار بر خودشناسی انسجامی ضروری به نظر میرسد.
AbstractIntroduction: The aim of this study was to predict integrative self- knowledge based on self-compassion, self-discovery and mindfulness with the mediating role of emotional cognitive self-regulation in the university students. Materials and Methods: The research method was correlational and specifically path analysis. The statistical population included all students of Shiraz Branch of Azad University in the academic year 2020-2021. The statistical sample consisted of 250 people who were selected by multi-stage cluster sampling and answered the questionnaires of self- knowledge, self-compassion, self-discovery, mindfulness, emotional cognitive self-regulation. Findings: The results showed a good fit of the proposed model. The indirect effect of self-compassion, self-discovery, and mindfulness through emotional cognitive self-regulation of integrative self- knowledge was significant. Based on the research findings, it can be concluded that emotional cognitive self-regulation plays a mediating role in the relationship between self-compassion, self-discovery, mindfulness and integrative self- knowledge.Conclusion: According to the results, it seems necessary to consider emotional cognitive self-regulation as the influential factor promoting integrative self- knowledge.