Abstract:
له ناو ههموو نهتهوهکاندا، ئهدهبی کلاسیک وهک بناغهیهکی بههیز ناسراوه و دهکریت زوریک له بهسهرهات، ڕووداو، بارودوخی کومهڵایهتی، فهرههنگی، خهڵکناسی و تهنانهت بهشیک له ڕاستییهکانی میژوویی له ناو ئهدهبی کلاسیک و بهتایبهت شیعری کلاسیکدا ههڵینجین. حهریق یهکیک له شاعیره ناسراوهکانی قوتابخانهی کرمانجیی ناوهڕاسته که له نیوهی دووههمی سهدهی نوزدهههم و سهرهتای سهدهی بیستهمدا ژیاوه. دیوانی حهریق تا ههنووکه چهند جار چاپ و بڵاو کراوهتهوه، بهڵام سهرهڕای ههوڵی ساخکهرهوان ئهم دیوانه تووشی کهموکووڕی و ناتهواوییهکی زوری وهک ههڵهی ڕینووسی، خراپ خویندنهوه، گوڕان و داکهوتنی پیت و وشه بووه که له زور دیڕدا ئهم بابهتانه هوی لیکدانهوهی ههڵه بووه. له لایهکی ترهوه، چاپی دووبارهی ئهم دیوانه له لایهن نهوزاد کهڵهوڕهوه نهتهنیا ههڵهکانی پیشووی ئهم دیوانهی کهم نهکردووهتهوه، بهڵکوو لهچاو چاپهکانی پیشوو زیاتر ههڵهی تیکهوتووه. کهواته، ساخکردنهوهی دیوانی شاعیرانی کلاسیک، بی ڕهچاوکردنی میتودولوژیی زانستی، ناسینی پیوهرهکانی ساخکردنهوهیی و ڕوانینی ڕهخنهیی بو دهق، کاریکی ناتهواوه. ئهم تویژینهوهیه، به شیوازی شیکارانه – ڕهخنهیی چهند دیڕیکی * دیوانی حهریق، لیکوڵینهوهی نهوزاد کهڵهوڕ، به یارمهتیی نوسخه خهتتییهکان ساخ کردووهتهوه. مهبهست له ئهنجامی ئهم تویژینهوهیه تهنیا ساخکردنهوهی چهند دیڕیکی شیعری حهریق نییه، بهڵکوو له ڕوانینیکی بهربڵاوتردا سهلماندنی ئهو بابهتهیه که ساخکهرهوهی دیوانی شاعیرانی کلاسیک، جیا له خویندنهوهی نوسخه خهتتییهکان -وهک بناغهی ساخکردنهوه- دهبیت شارهزای زانستگهلی شیوازناسی، کیشناسی و زانستی ڕهوانبیژیی ئهدهبیش بیت. دهرخستنی ئهو جوره ههڵانه دهتوانیت یارمهتیدهری ساخکهرهوانی تر بیت و ڕیگه له دووپاتکردنهوهی ههڵهی هاوشیوه بگریت.
For all nations, classical literature in general and classical poetry, in particular, are recognized rich sources of social, cultural, ethnic, and even historical information about past events and facts. Hariq is one of the famous poets of the Central Kermanji school of poetry who lived in the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. Hariq’s Divan has been revised and published several times; however, despite the revisor’s attempts, it suffers from many shortcomings such as misspellings, incorrect readings, changes, and missed letters and words resulting in making mistakes in most of the lines. On the other hand, the new revision of Hariq’s Divan by Nawzad Kalhor, in many cases, did not alleviate the problems of previous editions. Yet, it includes more mistakes compared with the earlier publications. Therefore, revising the Divans of classical poets is not complete without following scientific methodology, recognizing appropriate criteria for correction, and a critical analysis of the text. This study adopted an analytical-critical approach to correct some lines of Hariq’s Divan, based on the existing manuscripts. It seeks to show that revising the Divan’s of classical poets, apart from reading the original manuscripts as the base of correction, needs the knowledge of stylistics, prosody, and rhetorics. Recognizing these mistakes can help future revisors and prevent similar mistakes.