Abstract:
چند صباحی است که بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت استراتژیک دریافته اند که حدود 70 تا 90 درصد استراتژی های تدوین شده، عملاً یا اجرا نمی شوند و یا اجرای آنها به کلی با برنامه تدوین شده تفاوت دارد. از یک سو، این مسئله در نظام آموزشی که با سازوکاری حساس روبه رو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. در نتیجه، پرداختن به موانع اجرای استراتژیها به موجی فکری تبدیل شده است. از دیگر سو، با توجه به وابستگی طبقه های اجتماعی ایران به نهادهای دولتی، تنها با شناسایی موانع اجرای استراتژی در سازمانهای دولتی است که میتوان، درکی از شیوه اجرای استراتژی در نظام آموزشی ایران به دست آورد. پژوهش حاضر بر آن بود تا با تکیه بر سنتزپژوهی همه پژوهشهای انجامشده در ایران، موانع اجرای استراتژیها در سازمان های دولتی را شناسایی کند. برای دست یافتن به این هدف، با مراجعه به مهمترین پایگاههای دادهای فارسی، 40 مقاله دریافت و با تکیه بر روش کاسپ، اعتباریابی شدند. برای تحلیل داده ها نیز از تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی به صورت همزمان استفاده شد. در مجموع، 291 مانع از پژوهش های مختلف استخراج شدند که به 12 مانع فرعی، 4 مانع اصلی و 2 مضمون نهایی تقسیم شدند. یافته ها نشان داد که نه تنها بیشترِ موانع به اجرای استراتژی برمی گردند، بلکه محتوایِ موانع نیز گوناگون و متنوع بوده اند. چنین یافتههای نشان از آن دارد چرخه ی استراتژیک در سازمانهای دولتی ره به سوی چرخه شوم روزمرگی برده اند.
It has been a long time which many experts of strategic management have found that about 50 to 90 percent of the formulated strategies either not implemented at all, or their implementation have poor results. As a result, a wave of researches have examined the obstacles to strategy implementation. The present research aimed to integrate the obstacles of the strategic implementation in Iranian government organizations into cohesive set. The research strategy was research synthesis. By referring to the most important databases in Iran, 40 articles were received and validated through CASP method. To analyze the data, inductive and deductive content analysis were conducted simultaneously. A total of 291 different obstacles were identified which were divided into 12 sub-obstacles, 4 main obstacles, and 2 themes. The results showed that although the obstacles were numerous and diverse but most of them are related to the implementation of strategies. In addition, over the years of the study and research on the strategic implementation obstacles, the obstacles have not diminished in terms of quantity and diversity. This phenomenon indicated that there has not been long-term orientation to address and solve the obstacles. As a result, the theory of short-term society, which is used to describe Iranian society, represent the phenomenon.
Machine summary:
سنتزپژوهي موانع اجراي استراتژي در نهادها و سازمان هاي دولتي ايران : چرخه تکاملي استراتژيک يا چرخه شوم روزمرگي شيرکوه محمدي ١، جمال سليمي 2 تاريخ دريافت : ٩٨/١٢/٠٤ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٧/١١ چکيده چند صباحي است که بسياري از انديشمندان و پژوهشگران مديريت استراتژيک دريافته اند که حدود ٧٠ تا ٩٠ درصد استراتژيهاي تدوين شده ، عملاً يا اجرا نميشوند و يا اجراي آن ها به کلي با برنامه تدوين شده تفاوت دارد.
البته برخي از پژوهشگران نيز در پژوهش هاي خويش نشان داده اند که هنوز هم آمار روشني درباره نرخ شکست استراتژيها در مرحله اجرا وجود ندارد (براي مثال ، کانديدو و سانتوز٥، ٢٠٠٨) اما آنچه اغلب بر آن اتفاق نظر دارند آن است که با اينکه اجراي استراتژيها، پيچيده تر، چالشيتر و دشوارتر از تدوين آن است اما همچنان اين جنبه از مديريت استراتژيک مورد بيمهري قرار گرفته است .
اگرچه که بايد اذعان داشت که ادبيات مديريت استراتژيک در حوزه موانع اجراي استراتژي در سازمان هاي دولتي کشور تاکنون به بلوغي مناسب نرسيده است ، براي مثال ، در فاصله دو دهه تنها ٤٠ پژوهش انجام شده است و از نظر کيفي نيز بسياري از آن پژوهش ها به تکرار مکررات پرداخته اند و نگاهي نويني ارائه نکرده اند، اما آنچنان که واضعان سنتزپژوهي بيان کرده اند، سنتزپژوهيها ميتوانند تصويري جامع و بيش و کم کاملي از وضع موجود ارائه کنند، ولو آنکه وضع موجود با ناپختگيهايي در روش شناسي و يا محتواي پژوهش هايي که به بررسي مسئله اي پرداخته اند، همراه شده باشد.
Factors of effective strategy implementation: Empirical evidence from Slovenian business practice, Journal for East European Management Studies, Vol. 15, No. 3, 207-236.