Abstract:
هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر سیستم اطلاعاتی استراتژیک بر عملکرد شرکت با نقش میانجیگری جهتگیری استراتژیک در شرکت لبنی میهن میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش و ماهیت در زمره پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان شرکت لبنی میهن در شهر تهران میباشند که با توجه به فرض محدود بودن جامعه آماری 63 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه در میانشان توزیع شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد، با طیف پنچ گزینهای لیکرت استفاده شده است. که میزان آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش بالای 7/0 محاسبه شد که بیانگر این است که پرسشنامه پژوهش از پایایی بالایی برخوردار میباشد. ضمن اینکه روایی سوالات نیز از طریق روایی محتوا و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش که از طریق نرمافزار Smart-PLS انجام گرفت نشان داده شد که: سیستم اطلاعاتی استراتژیک، هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم (از طریق جهتگیری استراتژیک) بر عملکرد شرکت تأثیر معنیداری میگذارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که جهتگیری استراتژیک بر عملکرد شرکت تأثیر معنیداری میگذارد.
This study aimed to investigate the effect of strategic information system on a company's performance with the mediating role of strategic orientation in Mihan Dairy Company. The study is applied in terms of purpose and is descriptive-survey in terms of nature and method. The population was consisted of the managers and experts of Mihan Dairy Company in Tehran city. According to the supposition of the population limitation, the number of 63 people were selected as the sample and a questionnaire was distributed among them by simple random sampling. We used a standard questionnaire with 5-option Likert scale for collecting the data. Cronbach's alpha was above 0.7 for research variables that it represented the research questionnaire has a high reliable. Also, the validity of the questions was confirmed by content validity and construct validity. Analyzing the research hypotheses by Smart-PLS software indicated that: Strategic information system has, both directly and indirectly (through strategic orientation), a significant effect on the company's performance. Also, the results indicated that strategic orientation has a significant effect on the company's performance.