Abstract:
مؤلفههای اقتصادی در هر کشوری، در انتخاب شیوههای تجارت و قواعد این شیوهها اثرگذار هستند. تجارت شخصی، تجارت مشارکتی و تجارت شرکتی، سه شیوه اصلی تجارت در کشورهای جهان هستند که بنا به اقتضائات خاص هر کشوری، الگوهای گوناگونی بهخود گرفتهاند. موضوع تجارت خدمات حرفهای از جمله این اقتضائات خاص است که نیازمند ایجاد الگوهای خاصی در شیوه دوم تجارت یعنی تجارت مشارکتی است. در حقوق ایران، شیوه و الگویی مناسب با اقتضائات تجارت خدمات حرفهای معرفی نشده است. در ابتدا عدم توجه به تفاوت بین شرکت و مؤسسه باعث شده که خدمات حرفهای از عناصر ضروری خود تهی شد و سپس عدم هماهنگی بین قوانین مربوط به تجارت باعث تعمیق این شکاف شده است. در حال حاضر در لایحه تجارت (در دست تصویب) موادی وجود دارند که وضعیت خدمات حرفهای را با چالش بیشتری روبهرو میکنند. در این مقاله با استفاده از مبانی نظری رفتارهای جمعی، تاریخچه تدوین شیوهها و الگوهای تجاری و مراجعه به تجربه برخی از کشورهایی که سیستم حقوقی مشابهی با ایران دارند، ارکان کلیدی لازم برای تقویت تجارت خدمات حرفهای در ایران معرفی شدهاند.
Economic factors have an impact on business structures and their regulations. Sole proprietorship, partnership, and company are the main methods of conducting a business. Due to special circumstances in different countries there are different patterns of business structures. Professional services are among these special circumstances that necessitate special structures with regard to partnerships. There is no proper structure in Iran legislations for trade in professional services. This started by undermining the differences between the Company and the Firm which eradicated the necessary elements for trade in professional services. Inconsistencies in subsequent legislations exacerbated this condition. Now in a new Commercial Bill there are provisions that pose more challenges on trade in professional services. This article discusses the key factors to improve trade in professional services using collective behavior theories, the history of business structures, and comparative law.