Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی مهارتهای مدیریتی فرماندهان رده عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها کیفی و رویکرد آن استقرایی است که با روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش، کلیه مدیران و فرماندهان خبره یکی از یگانهای ارتش ج.ا.ا بودند که با بهرهگیری از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بود. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها 127 کد باز شناسایی شد که در قالب 29 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی و 6 طبقه اصلی شامل شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی، و بر این اساس مهارتهای مدیریتی فرماندهان رده عملیاتی بدینشرح تعیین شدند: مهارتهای فنی با دو مؤلفه مهارتهای شغلی و نتیجهگرایی (مدیریت عملکرد)، مهارتهای انسانی با چهار مؤلفه مدیریت افراد، هوش اجتماعی، رهبری تغییر و پایداری و پاسخگویی و مهارتهای ادراکی با دو مؤلفه قابلیتهای تصمیمگیری و مهارتهای بینشی. بهکارگیری الگوی ارائهشده در این تحقیق میتواند در تعیین نیازهای آموزشی، ارزیابی عملکرد و انتصاب و ارتقا فرماندهان رده عملیاتی استفاده شود.
This study aimed to identify the management skills of operational commanders of the Army of the Islamic Republic of Iran. Participants in the study were all managers and commanders of one of the units of the IRA Army who were selected using the snowball sampling method. A semi-structured interview was used to collect data. Based on the results obtained from data analysis, 127 open codes were identified which were classified into 29 sub-categories, 13 main categories and 6 main levels including causal conditions, axial phenomena, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences. Based on this, the managerial skills of operational commanders were determined as follows: Technical skills with two components of job skills and consequentialism (performance management), human skills with four components of people management, social intelligence, change leadership and sustainability and responsiveness and perceptual skills with two components of decision-making capabilities and insight skills. The model presented in this research can be used to determine training needs, performance appraisal and appointment and promotion of operational commanders.