Abstract:
هدف پژوهش ترسیم ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران براساس مقالات در پایگاه استنادی جهان اسلام است و با استفاده از روش تحلیل همرخدادی واژگان انجام شده است. جامعهی پژوهش، شامل تمامی مقالات منتشر شده در سه مجله در حوزه آموزش عالی، «مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی و نامه آموزش عالی» و تمام مقالاتی که در عنوان آنها کلمه آموزش عالی وجود دارد و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شدهاند، است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اسپیاساس، یوسیآینت، بایب اکسل و ووس ویور استفاده شد. یافتهها نشان داد که کلیدواژههای آموزش عالی، برنامهریزی درسی و دانشگاه با فراوانی 497، 82 و 57 بیشترین تکرار را داشتهاند. نتایج حاصل از تحلیل خوشه ای نشان داد که ساختار دانشی آموزش عالی ایران از چهارخوشه موضوعی تشکیل شده است که شامل راهبردهای آموزش عالی، عوامل مؤثر در بهبود آموزش عالی، مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و عوامل مؤثر بر آن و نظام آموزش عالی است. دادههای بهدست آمده از نمودار راهبردی نشان میدهد که برنامهریزی درسی بینرشتهای، فرهنگ سازمانی، انعطافپذیری، بومیگزینی، فناوری آموزشی و یادگیری از موضوعات نوظهور میباشند.
The purpose of this research is to draw the knowledge structure of Iranian higher education studies based on articles in the Islamic world citation database and this study is of an applied type by nature and has been done using the co-occurrence analysis method of words. The research community includes all articles published in three journals in the field of higher education, "Higher Education Curriculum Studies, Higher Education Research and Planning, and Higher Education Letters" and all articles in which the word "higher education" And are indexed in the Islamic World Science Citation Database. The data analysis software that was used include: SPSS, Ucinet, Bibe Excel and Vos viewer software. The findings showed that the keywords higher education, curriculum planning and university had the highest frequency with 497, 82 and 57. The results of the dendrogram diagram formed four thematic clusters that include higher education strategies, factors affecting the improvement of higher education, knowledge management in the higher education system and the factors affecting it and the higher education system. The data obtained from the strategic chart show that interdisciplinary curriculum planning, organizational culture, flexibility, localization, educational technology and learning are emerging topics. Overall, the research is very comprehensive, and researchers have focused on topics of varying scope.
Machine summary:
شناسايي و تحليل ساختار دانشي مطالعات آموزش عالي ايران بر اساس تحليل شبکه ي هم واژگاني مقالات در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام Knowledge Structure of Iranian Higher Education Studies based on co-word Network Analysis in ISC Database تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١١/٢٦، تاريخ ارزيابي: ١٤٠٠/٤/٢٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١١/١١ دکتر صالح رحيمي ،١ دکتر فرامرز سهيلي ،٢ ناهيد Dr. S.
SHarafi Abstract: The purpose of this research is to draw the شرفي ٣ knowledge structure of Iranian higher education هدف پژوهش ترسيم ساختار دانشي مطالعات studies based on articles in the Islamic world citationdatabase and this study is of an applied type by nature آموزش عالي ايران براساس مقالات در پايگاه استنادي جهان اسلام and has been done using the co-occurrence analysisاست و با استفاده از روش تحليل هم رخدادي واژگان انجام شده method of words.
تحليل محتوا، تحليل هم رخدادي واژگان ، ترسيم ساختار علم ، نمودار راهبردي، مطالعات آموزش عالي ايران analysis, drawing the structure of science, strategic diagram, Iranian higher education studies 1 دانشيار دانشگاه رازي.
4Zong, Shen, Yuan, Hu, Hou & Deng .
در نتيجه در اين پژوهش سعي شده است که از اين طريق ترسيم ساختار دانشي مطالعات آموزش عالي ايران با استفاده از تحليل هم واژگاني مفاهيم مقالات در پايگاه استنادي جهان اسلام نشان داده شود که کدام موضوعات بيش تر مورد توجه بوده و به کدام يک از موضوعات توجه کمتري شده است .