Abstract:
دانشجومعلمان آموزش ویژه برای تعیین دقیق وضعیت و نیازهای دانش آموزان خود و پیش بینی و طراحی آموزش ویژه و حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه، همچنین مقابله با چالشها و مشکلاتی که در طول فعالیتهای آنها به عنوان معلم آموزش ویژه به وجود می آید، نیاز به مهارتها و شایستگیهای کاملا تخصصی دارند. این مطالعه به تعریف، دامنهها و سطح شایستگی دانشجو معلمان آموزش ویژه و اعتباریابی آن می پردازد. در این پژوهش، از طرح تحقیق آمیخته استفاده شد، به این ترتیب که در بخش کیفی از روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی با ماتریس ساختار نیافته استفاده شد و در بخش کمی از طریق تشکیل گروههای کانونی متشکل از 10 نفر از متخصصان آموزش ویژه و تدوین 12 ملاک، به اعتبار یابی شایستگیها پرداخته شد. برای جستجو و جمع آوری متون و مقالات علمی، شیوه مرور نظاممند به کار رفت. همچنین با صاحبنظران و متخصصان آموزش کودکان استثنایی، کارفرمایان سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. اعضای نمونه به شیوه هدفمند انتخاب و بعد از مصاحبه با 21 نفر به تکرار رسید و مطابق به نظر استاد راهنما ادامه مصاحبه ضروری نبود. نتیجهگیری: تعریف حوزههای سطوح دستیابی به شایستگیها برحسب اهداف و زمینههای فرهنگی، سیاسی و آموزشی سازمانها در کشورها و جوامع گوناگون متفاوت است. با انجام این مرور نظاممند، پنج حوزه اصلی و 47 زیرمجموعه و همچنین سه سطح دستیابی به شایستگیها شناسایی شد.
This research defines the scope and level of competency of special education teachers and its validation. In this research, a mixed research design was used, so that in the qualitative part, the method of documentary research and qualitative content analysis with a deductive approach with unstructured matrix was used. In a small part, the validation of competencies was done through the formation of focus groups consisting of 10 special education specialists and the development of 12 criteria. A systematic review method was used to search and collect scientific texts and articles. Also, semi-structured interviews were conducted with experts and specialists in the education of exceptional children, employers of the organization and departments of exceptional education, and faculty members of Teacher Training University. The sample members were purposefully selected and repeated after interviews with 21 people. As the results of this study reveals, slthough the definitions of competency, its scope and level vary according to the goals of the profession and different fields in different countries and societies, this systematic review showed comprehensive discussions in five areas and 47 sub-categories.
Machine summary:
روايي به حدي که روش قادر است هدف از مطالعه را بسنجد گفته مي شود و اشاره بر ميزاني دارد که مشاهده محقق توانسته پديده مورد مطالعه يا متغيرهاي مربوط به آن را انعکاس دهد (دلاور،١٣٩٠) در اين پژوهش علاوه بر اينکه متن مصاحبه و کدهاي بدست آمده از آن در اختيار مصاحبه کنندگان قرار گرفت ، شايستگيهاي تدوين شده در پايان کار نيز به آن ها ارائه شد و نظر آنها بررسي شد (بررسي توسط مصاحبه شوندگان )، همچنين جهت فراهم آوردن نقدي بر شيوه هاي انجام شده و بررسي نتايج و صحت آن از کمک ساير محققان (استاد راهنما و يک نفر همکار پژوهش ) کمک گرفته شد، تا تحليل - هاي انجام شده بر داده هاي مصاحبه از چند ديدگاه مورد بررسي قرار گيرد (بازبيني همکاران )، به منظور مثلث سازي نظري، اطلاعات مورد نياز علاوه بر متن اسناد و متون علمي از طريق مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران آموزش ويژه و کارفرمايان و کارشناسان سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنايي و اعضاي هيئت علمي دانشگاه فرهنگيان جمع آوري شد.
همچنين در تحقيقات ديبايي صابر (١٣٩٥)، عسگري متين (١٣٩٦)، عزيزي (١٣٩٦) و 1 Al-Zboon 2 Woolf 3 Fatih 4 Biggs 5 Ganesh راغب (١٣٩٧) بر اهميت توسعه ي اخلاق حرفه اي در برنامه هاي درسي دانشجو معلمان آموزش ويژه تاکيد شده است .