Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری خودراهبر، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان دوره کارشناسی امروز با روش آمیخته (اکتشافی متوالی) انجام شد. در بخش کیفی با 29 نفر از افراد صاحبنظر کشوری در موضوع تحقیق، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد و به روش تحلیل محتوا به صورت ساختاری و تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره کارشناسی بود که نمونه پژوهش از بین آنها به روش طبقهای، متناسب با حجم، انتخاب شد. دادههای بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته، مستخرج از بخش کیفی جمعآوری شد و برای تحلیل آن از آمار توصیفی و استنباطی بهرهگیری شد. بر اساس یافتههای پژوهش، از منظر صاحبنظران، اساتید و دانشجویان، 9 شاخص، جزء مهمترین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری خودراهبر، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان دوره کارشناسی امروز هستند که میبایست مورد توجه مدرسان قرار گیرد. در میان این نه شاخص، پنج عنصر«ضرورت خودمدیریتی دانشجویان در یادگیری»، «مشارکتدهی دانشجویان در تدریس»، «هدایت دانشجویان به یادگیری مادامالعمر»، «توجه به استعداد فردی دانشجویان در شکل انجام تکالیف» و «کاربست روشهای تدریس مورد علاقه دانشجویان» در صدر قرار دارند.
The present study was conducted with the aim of identifying and explaining the requirements of self-directed teaching-learning strategy appropriate to the characteristics of students of today's undergraduate students using mixed exploratory (Consecutive exploration) method. In the qualitative section, semi-structured interviews were conducted with 29 national experts on the subject of research and was analyzed structurally and interpretively by content analysis method. The statistical population of the quantitative section included faculty members and undergraduate students that the research sample was selected by stratified method, appropriate to the volume. The data for quantitative section were collected through a researcher-made questionnaire extracted from the qualitative section and descriptive and inferential statistics were used to analyze it. According to the research findings, from the perspective of experts, professors and students, 9 indicators are the most important requirements of the self-directed teaching-learning strategy, appropriate to the generational characteristics of today's undergraduate students that should be considered by Faculty Members. Among the 9 indicators, five elements: "The necessity of students' self-management in learning", "Student participation in teaching" , "Guiding students to lifelong learning", "Paying attention to students' individual talents in the form of homework" and "Applying Students' favorite teaching methods" are at the top.
Machine summary:
شناسايي و تبيين بايسته هاي راهبرد ياددهي-يادگيري خود راهبر، متناسب با ويژگيهاي نسلي دانشجويان امروز Self-directed Teaching-Learning Strategy Requirements, Proportionate to Generational Characteristics of Today's Students تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٨/١٨، تاريخ ارزيابي: ١٤٠٠/٨/٢٢، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١١/١١ احمد ابراهيمي ،١ دکتر سيدابراهيم ميرشاه جعفري ،٢ A.
Rabbani 3 دکتر علي رباني Abstract: The present study was conducted with the aim of پژوهش حاضر، با هدف شناسايي و تبيين بايسته هاي identifying and explaining the requirements of self-directedراهبرد ياددهي -يادگيري خودراهبر، متناسب با ويژگي هاي نسلي دانشجويان teaching-learning strategy appropriate to the characteristics ofدوره کارشناسي امروز با روش آميخته (اکتشافي متوالي ) انجام شد.
1Schuster, Stebner, Leutner & Wirth .
4Kerr, Ratcliff, Tabb & Walter .
پس از تجزيه و تحليل نظرات صاحب نظران ، در کدگذاري باز، تعداد ١٠٩ گزاره يا واحد معنايي اوليه و در کدگذاري محوري ، مقوله هاي اصلي شامل ٨ بايسته اساسي ناظر بر ابعاد مختلف راهبرد ياددهي - يادگيري خودراهبر (طبق جدول ٣)، شناسايي شد که مصاحبه شوندگان بر تناسب آنها با ويژگيهاي نسلي دانشجويان کارشناسي امروز و لذا ضرورت کاربست آنها توسط مدرسان ، تأکيد کرده اند.