Abstract:
در این مقاله تلاش شده تا بسترسازی مناسبی در جهت ایجاد رابطه بین دادههای منابع انسانی به عنوان کلان داده و هوش مصنوعی ایجاد شود و با استفاده از نتایج مدل تعالی سازمان در صنعت بزرگ گاز ایران و برای حدود 51 شرکت، به یک مدل برای خوشه بندی مدیران موفق منابع انسانی سازمان بر اساس نتایج ارزیابی شرکتها با مدل تعالی سازمانی (efqm) دست یابیم.
ویژگی منحصربه فرد این روش این است که براساس خروجی و عملکرد واقعی سازمانهای موفق بدست میآید که در راس آنها مدیران و رهبران موفق سازمان حضور داشتهاند و براساس آن میتوان به یک مدل شایستگی مبتنی بر عملکرد واقعی نیز دست یافت. ابتدا با استفاده از یک پرسشنامه که توسط 50 خبره در حوزه منابع انسانی پر شده، معیارها و زیرمعیارهای مدل تعالی سازمانی efqm در حوزه منابع انسانی اولویت بندی ومتناسب سازی میشوند سپس بر اساس نتایج حاصل، به خوشه بندی نتایج مدل تعالی در 51 شرکت صنعت گاز بر اساس نتایج ارزیابیهای سالهای 1396، 1397 و 1398 اقدام میکنیم. خوشه بندی برای 4900 داده با روشهای هوش مصنوعی و کدنویسی با نرم افزار پایتون صورت میگیرد.
in this article, an attempt has been made to create a suitable platform for creating a relationship between human resources data as big data and artificial intelligence. achieving the classification of successful human resource managers of the organization based on the results of evaluating companies with the organizational excellence model (efqm). the unique feature of this method is that it is based on the actual output and performance of successful organizations, which are headed by successful managers and leaders of the organization, and based on it, a competency model based on real performance can be achieved. in this article, first, using a questionnaire filled in by 50 experts in the field of human resources, the criteria and sub-criteria of the efqm organizational excellence model in the field of human resources are prioritized and adapted, then based on the results, 51 gas industry companies based on the results of evaluations in 1396, 1397 and 1398. clustering for 4900 data is done by artificial intelligence and coding methods with python software.