Abstract:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه پذیرش خود و سبکهای تصمیمگیری با امید به زندگی در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست انجام شده است. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست شهر کرمان در سال 96-1395 بود که در مراکز بهزیستی نگهداری میشدند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 154 نفر از این جامعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای پذیرش خود چمبرلین و هاگا (2001)، سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) و امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) و برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS22 استفاده شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان پذیرش بیقید و شرط خود با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار و میان پذیرش مشروط خود و امید به زندگی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تنها تصمیمگیری عقلانی با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که از میان ابعاد پذیرش خود، بعد پذیرش بیقید و شرط و از میان ابعاد سبکهای تصمیمگیری همۀ ابعاد بهجز بعد تصمیمگیری اجتنابی در پیشبینی امید به زندگی این دانشآموزان نقش معنادار دارد. باتوجهبه نقش مهم امید به زندگی در موفقیت و مدیریت عواطف فرد، میتوان با آموزشهای راهبردی در این زمینه قدرت سازگاری را در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست افزایش داد.
This research set out to examine the relationship between self-acceptance, decision-making styles, and hope for life among orphaned and abandoned students. This study had a descriptive, correlational design. The statistical population of the study comprised all orphaned and abandoned students in Kerman in 2016-17 from among whom 154 adolescents were selected through random multi-stage cluster sampling method. It is noteworthy that these students were living at centers operated by the Welfare Organization. Research instruments included Unconditional Self-Acceptance Questionnaire (Chamberlain & Haaga, 2001), General Decision-making Styles Questionnaire (Scott & Bruce, 1995), and the Adult Hope Scale (Snyder et al., 1991). Pearson correlation coefficient and regression analysis were utilized to analyze the data. Results showed that there was a positive, significant correlation between unconditional self-acceptance and hope for life; whereas, a negative, significant association was observed between conditional self-acceptance and hope for life. Furthermore, only a positive, significant relationship was observed between rational decision-making and hope for life. Results of regression analysis revealed that unconditional self-acceptance and all dimensions of decision- making styles, except for avoidant decision-making style, play a significant role in predicting students’ hope for life. Considering the critical role of hope for life in individuals’ success and management of emotions, providing effective training in this field can enhance the adaptation of orphaned and abandoned students.