Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و نقد کتاب «مدخل الی علم النفس الاسلامی» انجام شده است. کتاب حاضر، تلاشی در جهت پیدا کردن گامهایی در راستای تولید علم روانشناسی اسلامی است. محمد عثمان نجاتی نویسنده کتاب، کوشیده است با بیان مقدماتی به بررسی چگونگی مسیر و مراحل پایهگذاری روانشناسی بر اساس اسلام بپردازد. این کتاب به زبان عربی و در هفت فصل تدوینیافته و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی بوده و ابزار گردآوری دادههای آن کتابخانهای است. در فصل اول به تعریف و بررسی اصطلاحات بیانگر علم روانشناسی اسلامی پرداخته و تاریخچه هر اصطلاح را بحث کرده است. در فصل دوم نظریات مهم پیرامون ماهیت و منابع دانش را تجزیهوتحلیل کرده و نظر اسلامی خود را در این موضوع ارائه کرده است. در فصل سوم وضعیت کنونی آموزش روانشناسی در دانشگاههای اسلامی را بررسی و در فصل چهارم به مراحل تاسیس روانشناسی اسلامی پرداخته است. در فصل پنجم، روانشناسی معاصر فعلی را با توجه به مبانی اسلامی نقد و بررسی کرده و در فصل ششم به مسلمات علم روانشناسی اسلامی بهعنوان اولین گام ایجابی در این مسیر پرداخته است. کتاب حاضر در عین نکات مثبت مانند نوآوری و خلاقیت دارای اشکالاتی است که در ابعاد روشی، شکلی و محتوایی در این مقاله بررسی و نقد شده است.
This article is a report from the book "Introduction to the Science of Islamic Nafs". The author of the book, Osman Nejati, in his latest published book, has tried to examine how to take steps towards the production of Islamic psychology with a preliminary statement. The book is in Arabic and consists of seven chapters. The research method is descriptive-analytical (it is a desk research). In the first chapter, he defines and examines the terms expressing the science of Islamic psychology and discusses the history of each term. In the second chapter, he analyzes important theories about the nature and sources of knowledge and presents his Islamic view on this issue. In the third chapter, he examines the current situation of psychology education in Islamic universities and in the fourth chapter, he deals with the establishment stages of Islamic psychology. In the fifth chapter, he criticizes the current contemporary psychology according to Islamic principles and in the sixth chapter, he deals with the assumptions of Islamic psychology as the first positive step in this direction. The present book, in addition to the positive points such as innovation and creativity, has drawbacks that have been reviewed in terms of method, form and content in this article.