Abstract:
استعاره از منظر زبانشناسان شناختگرا، بهعنوان اساس اندیشگی انسان در تمامی حوزههای مفهومی ذهن، بیانگر این سخن بوده که زبان استعاری، تجلی روساختی استعارهی مفهومی است و رابطهی میان زبان انسان، ذهن و تجارب اجتماعی و فیزیکی او را شرح میدهد؛ افسانه شعباننژاد از جمله شاعران حوزهی نوجوان بوده که در سرودههایش برای عینیت و تجسمبخشی، تصویرپردازی و بیان مفاهیم انتزاعی برای مخاطب نوجوان از زبان استعاری بهره برده است. بدین سبب بررسی استعارهی زبانی این شاعر با دیدگاهی شناختی، پرسش اصلی پژوهش حاضر است و تحلیل انواع استعارهی مفهومی در اشعار نوجوان وی هدف کلی این پژوهش است. این پژوهش با رویکردی تحلیلیتوصیفی صورت گرفته و گردآوری منابع از طریق مطالعات کتابخانهای است. نتیجهی بررسی دفترهای شیشه آواز، پرنده گفت شاعرم و یک شعر بیطاقت چنین بوده که کلان استعاره در بافت شعری شعباننژاد، استعارهی هستیشناختی با نگاشتهای شی، انسان، مکان، ظرف، گیاه، غذا، حجم و صدا، برای ملموسترکردن مفاهیم ذهنی مخاطب نوجوان به کار رفته است. طرحوارهی اصلی استعارهی ساختاری، «زندگی، سفر است» است که دو طرحوارهی «رفتن، ماندن است» و «ماندن، غربت است» مقدمهی آن محسوب میشوند، همچنین استعارههای جهتی نیز مکمل طرحوارههای استعارهی ساختاری هستند.
The metaphor from the perspective of cognitive linguistics, as the basis of human thought in all the conceptual areas of the mind expresses this statement that the metaphorical language is surface of the conceptual metaphor And describes the relationship between the language of human , his mind , and his social and physical experiences . Metaphorical language in teenage poetry Afsaneh Shaban Nezhad , to create pristine themes, Enrich of the poetic images and Expression of intentions in his poems has been The reason for this question of review of metaphorical language and the style of cognition reflection in the language of Shaban Nezhad and The overall goal of this review, is Describe the types of metaphorical concepts and how to express thought and illustration In her teen poetry.The result of the review of the "Singing glass", "The bird said I am a poet "and" A restive poem " This has been the case The poet has used three metaphors of orientation, ontological metaphors and Structural metaphor in expressing mental themes and portraying them. His central metaphor In the context of teenage poetry has been An ontological metaphor with mapping of object, human, place, container, plant, food, volume and music, to further visualize images and mental concepts, object and human mappings are more than other mapping domains. The basis for his structural metaphor is the "Life of Travel" and the two Image Schemas of "Going to stay"," stay is roving" As an introduction to it, also Oriental metaphors complement the structural metaphor of poetry.
Machine summary:
نتيجه ي بررسي دفترهاي شيشه آواز، پرنده گفت شاعرم و يک شعر بيطاقت چنين بوده که کلان استعاره در بافت شعري شعبان نژاد، استعاره ي هستيشناختي با نگاشت هاي شي، انسان ، مکان ، ظرف ، گياه ، غذا، حجم و صدا، براي ملموس ترکردن مفاهيم ذهني مخاطب نوجوان به کار رفته است .
از آن جمله ميتوان به پايان نامه هايي با عناوين بررسي درک استعاري کودک از طريق استعاره هاي بدن مند در چهارچوب زبان شناسي فرهنگيشناختي از شجاع رضوي (١٣٩٥)؛ فراگيري استعاره هاي حرکتي زمان در کودکان فارسي زبان از منصوري و همکاران (١٣٩٥)؛ فرايند رشد درک استعاره در کودکان ٦-٨ ساله ي فارسيزبان از رقيب دوست و همکاران (١٣٩٢)؛ بررسي فرايند رشد درک استعاره در کودکان دوزبانه از اسدي (١٣٩٤) اشاره کرد و همچنين از مقاله هايي با عناوين «ارزيابي ميزان تطابق استعاره هاي مفهومي کلامي و غيرکلامي حوزه اي غم و شادي در اشعار دوره ي ابتدايي از منظر زبان شناسي شناختي» از شريفيمقدم و ارجمندي (١٣٩٧) و همچنين «استعاره ي مفهومي خورشيد در شعر کودک و نوجوان » از پوپک نيک طلب (١٣٩٢)؛ «بررسي استعاره در ادبيات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان شناسيشناختي» از شريفي و حامديشيروان (١٣٨٩) و «ارزيابي رشد زبان استعاري در کودکان فارسي زبان : بررسي مقايسه اي» از صادقي (١٣٩٢) نام برد.