Abstract:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل و راهبردهای مؤثر در فرایند شکل گیری، آشکارسازی و اشتراک گذاری دانش ضمنی معلمان دوره ابتدایی است. برای مطالعه هدف مورد نظر، از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شد. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل 20 معلم باتجربه دوره ابتدایی بالای 15 سال، از شهر یاسوج بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. روش تحلیل داده ها بر اساس الگوی کدگذاری سه مرحله ای نظریه داده بنیاد انجام گرفت. به طور کلی یافته ها نشان داد که برای عوامل مؤثر در فرایند شکل گیری دانش ضمنی معلمان ابتدایی 8 مقوله؛ مطالعه و به روز کردن دانش و سواد رسانه ای، خلاقیت و انعطاف پذیری در تدریس، تعامل معلم با همکاران و محیط های گوناگون، تجربه های عملی و شخصی در گذشته، تجربه های عملی کلاس درس، بینش و شهود، چالش های کلاس درس، انگیزش درونی و بیرونی و برای ویژگی های دانش ضمنی معلمان خبره 9 مقوله، تجربیات معلمان از به کارگیری دانش ضمنی در کلاس 8 مقوله و برای راهبردهای آشکارسازی و اشتراک گذاری دانش ضمنی معلمان 14 مقوله اصلی استخراج شده است. در انتها مقوله های شناسایی شده در قالب مدل مفهومی ارائه شد و نتایج به دست آمده از اعتبارسنجی مدل بر اساس نظر متخصصان با استفاده از فن دلفی نشان می دهد که این الگو از اعتبار مناسبی برخوردار است.
Machine summary:
به طور کلي يافته ها نشان داد که براي عوامل مؤثر در فرايند شکل گيري دانش ضمني معلمان ابتدايي ٨ مقوله ؛ مطالعه و به روز کردن دانش و سواد رسانه اي، خلاقيت و انعطاف پذيري در تدريس ، تعامل معلم با همکاران و محيط هاي گوناگون ، تجربه هاي عملي و شخصي در گذشته ، تجربه هاي عملي کلاس درس ، بينش و شهود، چالش هاي کلاس درس ، انگيزش دروني و بيروني و براي ويژگيهاي دانش ضمني معلمان خبره ٩ مقوله ، تجربيات معلمان از به کارگيري دانش ضمني در کلاس ٨ مقوله و براي راهبردهاي آشکارسازي و اشتراکگذاري دانش ضمني معلمان ١٤ مقوله اصلي استخراج شده است .
جدول ١- مشخصات شرکت کنندگان در مصاحبه (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته ها بر اساس نتايج به دست آمده از پژوهش ، عوامل و راهبردهاي مؤثر در فرايند شکل گيري، آشکارسازي و اشتراکگذاري دانش ضمني معلمان ابتدايي، اين عوامل و راهبردها در قالب مقوله هاي فرعي و اصلي مورد توجه قرار گرفت که در زير به شرح آن پرداخته ميشود.
يافته هاي اين تحقيق با برخي از يافته هاي پژوهشگران و صاحب نظراني مانند مک آدام و مک کروري (٢٠٠٧ ,mc crory &Mc adam )، نوناکا (١٩٩٤,Nonaka)، وو، کاليتون ، جانسون و اليس (٢٠٠٤ ,Ellis &Woo, Clayton, Johansson )، هالدين هرگارد (٢٠٠٤ Haldin-Herrgard)، وان و پنگ )٢٠١٥ ,Peng &Von )، بنت و بنت (٢٠٠٨ ,Bennet& Bennet)، کوشين و ون هارتنا ( ٢٠١٥ ,Koskinen and Vanharanta )، استبرگ (١٩٩٨ , Sternbrg)، دادلي (٢٠١٣,Dudley)، که به موضوع دانش ضمني و مؤلفه ها و توصيف آن پرداخته اند، در اکثر مؤلفه ها و مقوله ها با هم هم خواني دارند.