Abstract:
هدف: این مطالعه درصدد طراحی یک شبکه زنجیره تأمین است که در آن تصمیمهای مسیریابی و زمانبندی وسایل حملونقل در سطح تاکتیکی با تصمیمهای مکانیابی مراکز بارانداز عبوری، در سطح استراتژیک، با توجه به محدودیتهای موجود در دنیای واقعی و ماهیت خاص اقلام فاسدشدنی، ادغام شدهاند.
روش: در پژوهش حاضر، یک مدل برنامهریزی چندهدفه عدد صحیح برای مسئله مکانیابی، زمانبندی مسیریابی با امکان تقسیم چندبخشی تقاضا برای اقلام فاسدشدنی ارائه شده است؛ بهگونهای که تأثیر فسادپذیری اقلام در تابع هدف دوم در کنار هدف کاهش هزینهها لحاظ شده است. بهمنظور بهدستآوردن مرز پارتوی اهداف متضاد، از روش اپسیلون محدودیت توسعهیافته در نرمافزار سیپلکس نسخه 20.1 استفاده شد.
یافتهها: در هیچ یک از مطالعات پیشین، ویژگی فسادپذیری اقلام در قالب مدل یکپارچه مکانیابی مراکز بارانداز عبوری، زمانبندی و مسیریابی با امکان تقسیم چندبخشی تقاضا در نظر گرفته نشده است. مهمترین جنبه از نوآوری پژوهش این است که از ویژگی تقسیم چندبخشی تقاضا در بهبود زمانبندی وسایل نقلیه بهرهبرداری شده و علاوه بر بهبود در تابع هدف هزینه، مقدار تابع هدف دوم (پاسخگویی شبکه) نیز بهطور چشمگیری افزایش یافته است. در همین راستا، نتایج تحلیل حساسیت پارامترهایی همچون مدت دوام محصول (sl)، نقطه کاهش کیفیت (QRP) و ظرفیت وسایل حمل (Q)، مؤید کارایی مدل پیشنهادی پژوهش است.
نتیجهگیری: در نهایت مدل پیشنهادی روی یک مثال در ابعاد کوچک اجرا و نتایج محاسباتی و نقطه نظرهای مدیریتی ارائه شد. مقایسه نتایج مدل پیشنهادی پژوهش با یک مدل بنچ مارک در شرایط تجربی برابر، کارایی مدل پیشنهادی را نشان میدهد. مدل پیشنهادی پژوهش را میتوان برای تمام صنایعی بهکار برد که از بارانداز عبوری بهعنوان استراتژی توزیع خود استفاده میکنند، بهویژه برای توزیع آن دسته از محصولهایی که به زمان وابستهاند.
Objective: This paper sought to develop a food supply chain model that integrates the operational decisions (vehicle routing and scheduling) with strategic decisions (cross-docking centers locating) in a hub network, considering life - real constraints and the perishable nature. Methods: In this research, an integer Goal programming model for location, timing, and vehicle routing problems is proposed with the possibility of split demand for fresh items in which the impact of perishability is considered as the second objective besides the total cost. Accordingly, an augmented -constraint method was used to generate a Pareto optimal for these conflicting objectives. This model was implemented in CPLEX software, 20.1 version. Results: Previous studies neither considered the perishable nature of the items in cross-docking locations nor the split delivery vehicle routing scheduling models. The most important aspect of innovation in this research was that the characteristics of split demand in improving the timing of vehicles were used and in addition to improving the cost function, the value of the second objective function (network accountability) was also increased dramatically. The results of sensitivity analysis on some parameters such as shelf life of products (SL), quality reduction point (QRP), and capacity of vehicles (Q), showed the efficiency of the proposed model. Conclusion: Finally, the proposed model was utilized in random data and numerical results, and some managerial insights were provided. Comparing the results of the proposed model with the benchmark model in equal experimental conditions, the efficiency of the proposed model was confirmed. Cross-docking is nowadays used by many companies and industries and the provided model by this study can be applied especially for time-sensitive products.
Machine summary:
ir چکيده هدف : اين مطالعه درصدد طراحي يک شبکه زنجيره تأمين است که در آن تصميم هاي مسيريابي و زمان بندي وسايل حمل ونقل در سطح تاکتيکي با تصميم هاي مکان يابي مراکز بارانداز عبوري ، در سطح استراتژيک ، با توجه به محدوديت هاي موجود در دنياي واقعـي و ماهيـت خاص اقلام فاسدشدني ، ادغام شده اند.
به طور خلاصه ، اين مطالعه در صدد طراحي يک شبکه زنجيرة تـأمين اسـت کـه در آن تصـميم هـاي مسـيريابي و زمان بندي وسايل حمل ونقل در سطح تاکتيکي با تصميم هاي تخصيص مکان در شبکۀ هاب ، در سطح اسـتراتژيک ، بـا توجه به محدوديت هاي موجود در دنياي واقعي و توجه به ماهيت خاص اقلام فاسد شدني ادغام گرديده اند.
با توجه به مرور ادبيات ، شکاف هاي پژوهشي مورد اشاره را مي توان به صورت زير فهرست کرد: استفاده از رويکردهاي حل دقيق براي مسائل برنامه ريزي چند هدفه ماننـد روش اپسـيلون محـدوديت توسـعه يافته ارئه يک مدل جديد برنامه ريزي خطي عدد صحيح براي حل يکپارچه مسئله مکان يابي ، زمان بنـدي مسـيريابي در حالت چند دپويي بررسي اقلام فسادپذير در يک سيستم توزيع با مراکز بارانداز عبوري چندگانه و امکان تقسيم چندبخشي تقاضا با توجه به حفظ خاصيت تازگي اقلام .
اين مطالعه دو مدل برنامه ريزي خطي ـ مختلط را ارائه مي دهد کـه مکان يابي مراکز بارانداز عبوري و زمان بندي مسيريابي وسايل نقليه را با مراکـز چندگانـه بارانـداز عبـوري بـاهم ترکيـب مي کند.
در اين مطالعه مدل جديدي براي مکان يابي مراکز بارانداز عبوري و زمان بندي مسيريابي وسايل حمل ونقل با امکان تقسيم چندبخشي تقاضا براي اقلام فسادپذير ارائه شد.