Abstract:
یکی از مهمترین روشها برای شناخت جایگاه یک نویسنده و آثارش در میان یک مذهب، بررسی سیر تاریخی توجه عالمان آن مذهب به آن نویسنده و آثارش است. یکی از نویسندگان بزرگی که در سده های اخیر مورد توجه عالمان امامیه قرار گرفته، قاضی نعمان مغربی (د 363ه)، بزرگترین فقیه اسماعیلی است. با آنکه کتابهای وی، از روزگار صفویه رسما به حوزههای امامیه راه یافته است، اما برخی بر این باورند که پیش از آن نیز اقبال گستردهای از سوی عالمان امامیه به آثار او وجود داشته است، که این خود میتواند قرین های مهم برای اثبات اعتبار کتاب های وی نزد امامیه باشد. در این مقاله برای یافتن پاسخ به این پرسش که قاضی نعمان چه جایگاهی میان عالمان امامی مذهب داشته، سیر توجه عالمان امامیه نسبت به کتابهای قاضی نعمان در طول تاریخ، به ویژه در روزگار پیش از صفویه، بررسی و مشخص شده است. آثار قاضی نعمان تا پیش از صفویان، شهرتی در میان امامیان نداشته و بیشتر آثاری که از او در میان بخشی از عالمان امامی به یادگار مانده، حاصل تلاشهای فردی خود آن عالمان بوده است.
In order to be able to know more exactly the position of a writer and his works in a religion, it is worth examining various parallels. Among these parallels, one of the most important is the study of the Chronology of the attention of the scholars of that religion to the author and his works. al-Qadi Nuʿman al-Maghribi (d. 363 AH) is one of the greatest Ismaili jurist and some of whose books has drawn the attention of Imami scholars in recent centuries. Although his books have officially entered the field of Imamiyya since the Safavid period, but some believe that before this period, Imamis scholars have paid much attention to his works, which can be important evidence in proving the reliability of his books to the Imamis. In order to answer this question, this article intends to examine the ups and downs of the attention of Imami scholars to the books of al-Qadi Nuʿman throughout history, especially in the pre-Safavid era, and in this way, it makes the position of his works clearer among them.