Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی و کارآفرینی دانشجویان کارشناسیارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور بود. جامعۀ آماری پژوهش 700 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسیارشد دانشگاه پیام نور در رشتۀ مدیریت ورزشی بود که 248 نفر بهصورت تصادفی – طبقهای برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ و کارآفرینی اسکاربوروف و زیمرر استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کولموگروف- اسمیرنوف، تی تکگروهی، رگرسیون خطی و چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد هوش هیجانی دانشجویان در حد نامطلوب و کارآفرینی آنها در حد متوسط قرار دارد. همچنین ارتباط معناداری بین هوش هیجانی با کارآفرینی دانشجویان کارشناسیارشد رشتۀ مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور مشاهده شد و هوش هیجانی توان پیش بینی کارآفرینی دانشجویان را دارد. همچنین از بین زیرمولفههای هوش هیجانی فقط خودآگاهی، همدلی و مهارت اجتماعی قابلیت پیشبینی کارآفرینی دانشجویان کارشناسیارشد رشتۀ مدیریت ورزشی را دارند. ازاینرو توصیه میشود هوش هیجانی دانشجویان با برگزاری کلاسهای آموزشی بهبود داده شده و بهمنظور تقویت کارآفرینی دانشجویان درس کارآفرینی در دورۀ تحصیل آنها مدنظر قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship in postgraduate students of sport management at Payame Noor University. Statistical population included 700 M.A. students of sport management at Payame Noor University. 248 students were selected as the sample by cluster random sampling method. To achieve the research goals, Siberia Shrink Questionnaire of Emotional Intelligence, and Skarbove and Zimer Entrepreneurship Questionnaire were used. For data analysis, descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, Single Sample t student test, liner regression, and multiple regression were used with SPSS. The results indicated that the emotional intelligence of the students was not desirable while their entrepreneurship was average. Besides, there was a significant relationship between emotional intelligence and entrepreneurship of the students, that is to say emotional intelligence could predict their entrepreneurship. From sub-components of emotional intelligence, self-awareness, empathy and social skills only could predict their entrepreneurship. So it is suggested that students’ emotional intelligence should be improved by instructional courses and it is necessary to include an entrepreneurship course in their syllabus to strengthen their entrepreneurship.