Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد معلمان تربیت‌ بدنی با بازخورد 720 درجه بود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران، معلمان تربیت ‌بدنی و سایر دروس، مسئولان ورزش منطقۀ هفت آموزش‌ و پرورش، مدیران و کارشناسان مسئول ادارۀ ورزش و جوانان حوزۀ شمال­ شرق تهران، دانش‌آموزان 15 دبیرستان مقطع متوسطۀ دخترانۀ منطقۀ 7 تهران و والدین آنها، در مجموع به تعداد 6371 نفر بود. برای نمونۀ پژوهش از روش­های کل‌شمار، هدفمند، تصادفی ساده و تصادفی – خوشه­ ای استفاده شد و 769 نفر انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامۀ ارزیابی عملکرد معلمان تربیت‌ بدنی کشاورز و همکاران (1392) استفاده شد. برای تحلیل داده ­ها از روش­های آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کولموگروف اسمیرنوف، تی تک‌گروهی، تی دو هتلینگ و آزمون تعقیبی LSD با کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته­ ها حاکی از این است که بین عملکرد مرحلۀ دوم و مرحلۀ اول تفاوت آماری معناداری وجود دارد (05/0>P). مسئولان تربیت‌ بدنی وزارت آموزش‌ و پرورش برای ارتقای سطح عملکرد معلمان تربیت‌ بدنی و بهره‌ور کردن ساعات درس ورزش و تربیت‌ بدنی باید از مدل‌های نوین ارزیابی عملکرد استفاده کنند که امکان ارزیابی عملکرد معلمان تربیت‌ بدنی را از زوایای مختلف دارد.
The aim of this study was to evaluate the performance of physical education teachers with 720-degree feedback. The population consisted of principals, teachers of physical education and other courses, sports authorities in area 7 in Department of Education, managers and experts in Sport and Youth office of northeast Tehran, students of 15 high schools for girls in area 7 of Tehran and their parents (N=6371). 769 subjects were selected as the sample by census, purposive, simple random and cluster random sampling methods. To achieve aims of this study, Physical Education Teacher Performance Evaluation Questionnaire by Keshavarz et al. (2013) was used. For data analysis, descriptive and inferential statistical methods such as Kolmogorov-Smirnov, one-sample t test, two Hotelling T2 test and LSD post hoc test with SPSS software were used. Results showed a significant difference between the first and second stages of performance (P˂0.05). It is necessary for physical education authorities of Ministry of Education to use new models of performance evaluation which have the facility for evaluating PE teachers' performance from different perspectives so that the level of these teachers and the productivity of the sports and physical education classes can be improved.