Abstract:
تلویزیون از عناصر مهم صنعت ارتباطاتِ جهانی محسوب میشود، بهگونهای که سبک زندگی بیشتر افراد بهشدت تحتالشعاع ظهورِ این ابررسانه که خود متشکل از شبکهها و برنامههای مختلف است، قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی برنامههای تلویزیونی ورزشمحور در ایران بوده است. در این تحقیق همبستگی که بهصورت کاربردی و با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی انجام گرفت، 164 نفر مشتمل بر کارشناسان رسانه و نیز مدیریت ورزشی که دانش کافی در مورد رسانههای دیداری و شنیداری داشتند، بهعنوان نمونۀ تحقیق به پرسشنامۀ محققساختۀ 39 سؤالی مرتبط با موضوع که با مطالعۀ کتابها و مقالات مرتبط حاصل شده و روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی آن به تأیید رسیده بود، بهصورت داوطلبانه پاسخ دادند. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که چهار عامل بهعنوان عوامل مؤثر بر برندسازی برنامههای تلویزیونی ورزشمحور در ایران شناسایی شدهاند که عبارتاند از: رویکرد برنامه، عوامل زمینهای، کیفیت اجرا و محتوای برنامه. اين چهار عامل در کنار هم بیش از 70 درصد واريانس را در برندسازی برنامههای ورزشی تلویزیونی در کشور تبيين میکنند. نتیجۀ کلی تحقیق نشان داد که عمده متغیرهای مؤثر در برندسازی برنامههای ورزشی تلویزیونی تحت کنترل مدیران سیما قرار دارند که میتوان با برنامهریزی استراتژیک در این زمینه، بستر لازم برای توسعه و بهرهوری از برنامههای تلویزیونی برندشده را هموار ساخت.
Television is one of the important elements of the global communication industry, that is to say this mega-media which consists of various channels and programs has severely affected the lifestyle of most people. The aim of this study was to identify those factors affecting the branding of sport-based television programs in Iran. In this correlational study, which was conducted with an applied method using an exploratory factor analysis approach, 164 media and sport management experts who had sufficient knowledge of visual and auditory media participated in the study as the research sample. They responded voluntarily to a researcher-made questionnaire consisting of 39 items. This questionnaire was designed by the study of related books and articles, and its face and content validity as well as its reliability were confirmed. Findings from exploratory factor analysis showed that 4 factors were identified as those affecting the branding of sport-based television programs in Iran: program approach, contextual factors, performance quality and program content. These 4 factors explained more than 70% of variance in the branding of sport-based television programs in Iran. The overall result of the study showed that most of the effective variables in the branding of television sport programs are under the control of broadcasting managers so a strategic planning in this area can pave the way for the development and productivity of the branded television programs.