Abstract:
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیل موانع مؤثر بر تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع، توصیفی تحلیلی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که در عرصههای دانش مدیریت ورزشی و تجاریسازی دانش، تجربه و تخصص مناسب را داشتند. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. در جهت ساختاردهی به موانع مؤثر بر تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و همچنین روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. بدینجهت در جهت انجام روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی از نرمافزار اسپیاساس استفاده گردید. در جهت بررسی و تحلیل روش مدلسازی ساختاری تفسیری از نرمافزار میکمک استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که در کل 6 عامل (مدیریتی، زیرساختی، آموزشی، فرهنگی، مالی و فردی) 976/85 درصد از واریانس کل سؤالات را در بر گرفت. نتایج همچنین نشان داد که موانع فردی، مهارتی و محیطی جزو موانع مستقل کلیدی میباشد که سبب تأثیرگذاری بر سایر موانع میباشد. با توجه به یافتههای تحقیق، مشخص گردید که در جهت توسعه تجاریسازی دانش مدیریت ورزشی نیاز میباشد تا برخی موانع فردی، مهارتی و محیطی مورد توجه قرار گیرد و برنامهریزی جهت رفع این موانع طراحی و اجرا گردد.
The aim of this study was to analyze the great barriers to the commercialization of sport management knowledge. The present study was descriptive-analytic that was conducted as a field. The statistical population included sport management experts who had the proper knowledge, experience and expertise in sport management and commercialization of knowledge. A researcher-made questionnaire was used to collect data. In order to structure the barriers affecting the commercialization of sport management knowledge, interpretive structural modeling and exploratory factor analysis method were used. Therefore, SPSS software was used for exploratory factor analysis. The MicMac software was used to investigate and analyze the interpretive structural modeling. The results of exploratory factor analysis revealed that totally 6 factors (management, infrastructure, educational, cultural, financial and personal) included 85.976% of the total variance of the items. The results also showed that personal, skill and environmental barriers were key independent barriers that affected other barriers. According to these findings, it was determined that it is necessary to pay attention to some personal, skill and environmental barriers in order to develop the commercialization of knowledge of sport management and there should be planning to eliminate these barriers.