Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعۀ فرهنگ هواداری در ورزش فوتبال طراحی و اجرا شد. روش تحقیق از نوع آمیختۀ اکتشافی بود که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. بخش کیفی از طریق روش تحلیل محتوا و مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 15 نفر از متخصصان و صاحبنظران انجام گرفت. در بخش کمی در قالب روش تحلیل سلسلهمراتبی و از طریق پرسشنامه نظرهای افراد مشارکتکننده نسبت به اولویت عوامل مؤثر به روش هدفمند سنجیده شد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر شامل عاملهای تخصصگرایی، وابستگی، بسترهای فرهنگی، بسترهای اجتماعی، بسترهای رسانهای، بسترهای زیرساختی، کیفیت، هویت مشترک، هویت برند و ارزشهای فردی بود. در این بین عامل بسترهای فرهنگی با وزن نسبی 130/0 دارای بیشترین اهمیت و بعد از آن بهترتیب عامل بسترهای رسانهای با وزن نسبی 128/0، هویت مشترک با وزن نسبی 111/0، بسترهای زیرساختی و کیفیت با وزن نسبی 099/0، وابستگی و تخصصگرایی با وزن نسبی 091/0، بسترهای اجتماعی با وزن نسبی 090/0، قرار داشتند. با استناد به نتایج بهنظر میرسد فرهنگ هواداری مبتنی بر عوامل مختلفی است و هر کدام از این عوامل بهطور جداگانهای در تبیین فرهنگ هواداری نقش متفاوتی بازی میکنند و توجه به این عوامل از سوی دستاندرکاران برگزاری مسابقات فوتبال به توسعۀ فرهنگ هواداری، ارتقای کیفیت و پویایی لیگ برتر فوتبال ایران و به دنبال افزایش رضایتمندی تماشاگران و جلوگیری از رفتارهای خشونتآمیز آنها، و ارتقای امنیت ورزشگاههای فوتبال منجر خواهد شد.
The purpose of this study was to identify and prioritize the factors that influence the development of fandom culture in iran football sport. The research method was exploratory mixed method which was done in two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative section, factors influencing the development of advocacy culture were identified and categorized through content analysis and semi-structured interviews with 15 experts which selected through purposive sampling. In the quantitative part, a purposeful method was measured through a hierarchical analysis method and also through a questionnaire the views of the participants about the priority of the factors influencing was measured. The results showed that factors influencing include factors such as professionalism, affiliation, cultural contexts, social contexts, media platforms, infrastructures, quality, shared identity, brand identity and individual values. Considering the result, cultural contexts with a relative weight of 0.130, was the most important factor, other important factors included: media platforms with a relative weight of 0.128, common identity with a relative weight of 0.111, infrastructure substrates and quality with a relative weight 0.099 Based on the results, it seems that the fandom culture depends on different factors, and each of these factors plays a different role in explaining the fandom culture and paying attention to these factors by the organizers of football matches will lead to the development of fan culture, improve the quality and dynamism of the Iranian Football Premier League, and consequently lead to increase spectator satisfaction and prevent their violent behavior, and improve the security of football stadiums.