Abstract:
رسانهها نقش مهمی در توسعۀ ابعاد مختلف ورزش دارند. ورزش دانشجویی نیز میتواند از پتانسیل رسانهها در راستای توسعۀ خود استفاده کند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعۀ ورزش دانشجویی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمامی کارشناسان ورزش دانشگاه آزاد، استادان تربیت بدنی و ورزشکاران تیمهای دانشگاه آزاد بود. حجم جامعه نامحدود در نظر گرفته شده و با توجه به جدول مورگان 398 نفر بهعنوان نمونۀ تحقیق به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از پرسشنامۀ محققساخته که به روش دلفی تهیه شد، پس از تأیید روایی و پایایی برای بررسی تحقیق استفاده شد. تمام سؤالات پرسشنامه مثبت و سؤالات پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی بود. بهمنظور بررسی روایی محتوایی پرسشنامهها، پرسشنامههای تحقیق در اختیار 7 نفر از استادان متخصص در زمینۀ مدیریت ورزشی قرار گرفت و با اعمال تغییرات و نظرهای استادان محترم روایی صوری پرسشنامهها تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه استفاده شده و تمامی گویهها تأیید شد. برای محاسبۀ ضریب پایایی ابزار از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب برای پرسشنامهها و مؤلفههای بالای 7/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد که رسانه در توسعۀ منابع انسانی ورزش دانشجویی، توسعۀ منابع مالی ورزش دانشجویی، توسعۀ اماکن و زیرساخت ورزش دانشجویی، توسعۀ محیط علمی ورزش دانشجویی، توسعۀ محیط حقوقی ورزش دانشجویی و توسعۀ محیط فرهنگی ورزش دانشجویی نقش معناداری دارد. همچنین مدل نقش رسانه در توسعۀ ورزش دانشجویی مناسب بوده و تمامی اعداد و پارامترهای مدل از مقادیر تی و بار عاملی قابل قبولی برخوردار بوده و در سطح معناداری کمتر از 05/0 معنادار است.
The purpose of this research was to investigate the role of mass media in the development of student sport. The method of this research was descriptive correlations. The statistical population of this study included all Azad University sports experts, physical education faculty members and athletes from the universities of Azad University. The size of the unlimited society has been considered and according to Morgan's table, 398 people were selected as the research sample by stratified random sampling. A researcher-made questionnaire using the Delphi method was used to confirm the validity and reliability of the research. All questionnaire questions was positive and the questionnaire was scanned based on 5 Likert value spectrum, a questionnaire was provided to 7 faculty members in the field of sport management. The validity of the questionnaires was confirmed by applying the changes and opinions of the respected faculty members. Confirmatory factor analysis was also used to verify the construct validity and all the items were confirmed. Cronbach's alpha test was used to calculate the reliability of the instrument on a 30-member sample. Cronbach's alpha coefficient was used for questionnaires and components above 0.7. The results showed that media play a significant role in the development of human resources in student sport, the development of student sport resources, the development of places and student sports infrastructure, the development of the academic environment of student sport, the development of the legal environment for student sport and the development of the cultural environment of student sport. Also, the role of media in the development of student sport is appropriate and all of the numbers and parameters of the model have a tangible value of T and factor load variable and a significant level less than 0.05 is significant.