Abstract:
مداخلة شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) الگوی جدیدی از توانبخشی مبتنی بر فناوری است، که به نظر میرسد در توانبخشی شناختی بیماران آسیب مغزی اکتسابی (ABI) مؤثر باشد. این پژوهش با هدف فراتحلیل میزان اثربخشی مداخله-های مبتنی بر VR بر کارکردهای شناختی بیماران ABI با بررسی نقش تعدیلکنندة علت آسیب مغزی و نوع کارکرد شناختی انجام شد. بدین منظور از میان مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بر اساس معیارهای ورود از جمله مطالعات کنترل شدة تصادفی (RCT)، اجرای مداخلههای مبتنی بر VR، آزمودنیها با تشخیص بالینی سکتة مغزی و یا آسیب مغزی تروماتیک (TBI) و ارزیابی پیامدهای مرتبط با کارکردهای شناختی، 16 مطالعه انتخاب و در مجموع 90 اندازة اثر وارد فراتحلیل شد. نتایج تحلیل با استفاده از نرمافزار CMA2 نشان داد مداخلههای مبتنی بر VR در بهبود کارکردهای شناختی بیماران آسیب مغزی اکتسابی اندازة اثر متوسط و معناداری (0.608=g هجز) دارند. بررسی نقش تعدیلگر علت آسیب مغزی و نوع کارکرد شناختی معنادار نبود (0.05<P). اندازة اثر مداخله برای بیماران سکتة مغزی 0.582و برای TBI 0.704 محاسبه شد. همچنین مقدار g هجز برای کارکرد کلی شناخت 0.562، توجه 0.699، حافظه 0.442 و کارکردهای اجرایی 0.674 محاسبه شد. بنابراین براساس یافتههای این پژوهش بیماران آسیب مغزی اکتسابی با آسیب شناختی توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی میتوانند از مزایای مداخلههای مبتنی بر واقعیت مجازی در زمینة توانبخشی شناختی بهرهمند شوند.
VR- based cognitive intervention is a new model of technology-based rehabilitation that seems to be effective in cognitive rehabilitation of patients with acquired brain injury (ABI). The aim of this study was to meta-analyze the effectiveness of VR-based interventions on cognitive functions of ABI patients by examining the moderating role of the cause of brain injury and the type of cognitive function. For this purpose, among the articles published in reputable journals based on inclusion criteria, including randomized controlled trials (RCT), implementation of VR-based interventions, subjects with clinical diagnosis of stroke or traumatic brain injury (TBI) and evaluation outcomes related to cognitive functions, 16 studies were selected and a total of 90 effect size were included in the meta-analysis. The results of analysis using CMA2 software showed that VR-based interventions have a moderate and significant effect size (g = 0.608) on improving the cognitive functions of acquired brain injury patients. The role of moderator in the cause of brain injury and the type of cognitive function was not significant (P>0.05). The effect size of the intervention was 0.582 for stroke patients and 0.704 for TBI. Also, the value of g hedges was calculated to be 0.562 for general cognitive function, 0.699 for attention, 0.442 for memory and 0.674 for executive functions. Therefore, based on the findings of this study, patients with acquired brain injury with cognitive impairment in the attention, memory and executive functions can benefit from the virtual reality-based interventions in the field of cognitive rehabilitation.