Abstract:
چکیده: در مسئله اتحاد نفس با عقل فعال، اشکالات و ابهاماتی وجود دارد: از جمله ایجاد تعدد عقول با رسیدن و اتحاد نفس به عقل فعال، افاضه صور حسی مختلف از یک شیء واحد توسط عقل فعال، ابتنای بحث عقل فعال بر طبیعیات قدیم، تبیین لحظه اتحاد نفس با عقل فعال، تبیین خطاهای حسی و چگونگی افاضه صور حسی کاذبه و مجرد مثالی توسط عقل فعال که مجرد تام است. مبانی برخی از این نقدهای وارد شده بر ملاصدرا، مبتنی بر قرائتی خاص از مسئله "اصالت وجود و اعتباریت ماهیت " میباشد. ادعای ما در این پژوهش این است که تمام این اشکالات مبتنی بر غفلت از ابعاد وجود شناختی بحث عقل فعال است و اینکه با تفکر ماهوی و حملهای متعارف نمیتوان به فهم مسئله نائل شد بلکه بایستی به سراغ حملهای وجودی (حقیقت و رقیقت) و قاعده بسیط الحقیقه برای تبیین درست این مسئله یعنی نقش دقیق عقل فعال در انواع ادراکات رفت، البته با پاسخ به این اشکالات، در پایان، به ابهامات موجود در این بحث اشاره کردهایم که میتواند راهگشای پژوهشهای بعدی قرار گیرد.
ABSTRACT : Identity of soul and active intellect has caused many philosophical problems in transcendental philosophy: Multiplicity In Intellect ، Dependency of active intellect to an Old fashion of science، Lack of enough explanation of unification s moment،Justification of falseness in sense perception ، How this particular senses are given from Abstract intellect ? and so on .Our main thesis is facing with that critical views which come from neglecting of Ontological aspects of Active Intellect .We can not solve these problems by ancient prediction like prevalent prediction or so on but we should use better one namely (HAMLE HAGHIGAT VA RAGHIGHAT)SOME USEFUL prediction and we should use the rule named “basit Alhaghighah …” to get rid of this problems . At the end of this article we offer some vagueness in this subject. We should put these kind of discussion in strong explanations .we need adequate explanatory of active intellect