Abstract:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی دستاوردهای رهبری آموزشی تحول آفرین مبتنی بر سند تحول بنیادین بود. رویکرد پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی، مدیران مدارس و مدیران و کارشناسان ستاد آموزش و پرورش بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و نظری بود. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 26 هزار نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد اعضای نمونه 378 تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تحلیل داده ها در بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد و برای تحلیل داده های کمی از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. یافته ها نشان داد دستاوردهای رهبری آموزشی تحول آفرین شامل: پیامدهای آموزشی، پرورشی، مثبت اقتصادی، منفی اقتصادی، مثبت اجتماعی، منفی اجتماعی، رشد و توسعه حرفه ای همکاران و تعالی و کارآمدی مدرسه بودند؛ مؤلفه های بهبود کیفیت آموزش دارای اولویت اول و دسترسی به اهداف سازمانی، افزایش انگیزه خدمت در بین معلمان و منزلت اجتماعی بیشتر داری اولویت های دوم تا چهارم بودند.
The aim of this study was to determine the achievements of transformational educational leadership based on the document of fundamental change in education. This research was a mixed method approach. The statistical population in the qualitative section included faculty members, school principals and principals and experts of the education staff. The sampling method was purposeful and theoretical. In a small part, all school principals and teachers of West Azerbaijan province in the academic year 1398-99 were 26 thousand people, which according to Cochran's formula, the number of sample members was determined to be 378. The data collection tool was semi-structured in the qualitative part of the interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The reliability of the instrument was confirmed using Cronbach's alpha. The data approach was used to analyze the data in the qualitative part and a one-sample t-test was used to analyze the quantitative data. The findings showed; The achievements of transformational educational leadership included: educational, upbringing, positive economical, negative economic, social positive, social negative, professional growth and development of colleagues and school excellence and efficiency. Quality of education improvement had the first priority and achieving organizational goals, increasing service motivation among teachers and having more social status were the second to fourth priorities.
Machine summary:
Luyten & Bazo سازماني کارکنان (ليو١، ٢٠١٣؛ کونسولاس، آناستازيو و لوکري ٢، ٢٠١٤؛ درگاهي، رجب نژاد و رشادت جو، ١٣٩٥)، به کارگيري شيوههاي نوين تدريس همکاران (همتي، حاجي زاده و ضرغام، ١٣٩٥)، افزايش رضايت شغلي کارکنان (لن ٣ و همکاران، ٢٠١٩؛ داتا و ساني ٤ ،٢٠١٦؛ کونسولاس، آناستازيو و لوکري، ٢٠١٤؛ منون ٢٠١٤،٥؛ خزعلي و جووري، ١٣٩٤)؛ خلاقيت دبيران (کريم پور، ١٣٨٨)، پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (داتا و ساني،٢٠١٦ و گريفيت ٦ ،٢٠٠٤، ليث وود و جانتزي ٧، ١٩٩٩ و هالينگر، ٢٠٠٣)، شکل گيري اهداف دروني کارکنان (ليو، ٢٠١٣)، اولويت بندي مشکلات، درک و فهم رابطه بين مشکلات و راه حل ها، خلق ايده ها٨، ايجاد يک بينش مشترک ٩، تقسيم قدرت ١٠، افزايش اعتماد١١ و تجربه موفقيت ١٢، بهبود عملکرد و اثربخشي مدرسه (يانگ ٢٠١٤،١٣)، موفقيت ، درگيري شغلي و بهزيستي شغلي کارکنان (وينسنت -هوپر، موزر و ژنک ١٤، ٢٠١٢)، شرايط مدرسه از قبيل اهداف، برنامه ريزي و ساختار مدرسه (ليث وود و جانتزي و استينباخ ١٥، ١٩٩٩)، افزايش ظرفيت و توان رهبري (باس و ريجيو١٦ ، ٢٠٠٨)، رفتار شهروندي همکاران و اعتماد عاطفي به مدير (آلتون اوغلو١٧ و همکاران، ٢٠١٩)، احساس تعلق پيروان به سازمان (پنگ ، ليائو١٨ و سان، ٢٠١٩)، اعتماد سازماني و گشودگي به تغيير زيردستان (يو، من و فرگوسن ١٩، ٢٠١٩)، کاهش فرسودگي شغلي و دوري اجتماعي پيروان (خان ١ و همکاران، ٢٠٢٠) مي باشد.