Abstract:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی، انطباق پذیری مسیر شغلی و سلامت خواب بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود که در آن 320 نفر از دانشجویان استان تهران بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و توسط مقیاس انطباق پذیری مسیر شغلی ؛ پرسشنامه خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی، پرسشنامه سلامت خواب و سنجه عمکلرد تحصیلی مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و روش رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد بین سلامت خواب، خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی و انطباق پذیری شغلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد و متغیر های مستقل می توانند در یک مدل رگرسیونی تغیرات متغیر عملکرد تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به یافته های به دست آمده می توان گفت سلامت خواب در بهبود عملکرد تحصیلی؛ خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی در دورنمای شغلی؛ و انطباق پذیری مسیر شغلی در پیشبرد عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش کلیدی دارند.
Aim: This study aimed to predict the academic performance of college students based on self-efficacy in career decisions, career adaptability, and sleep health. Methods: the research methmethods werecriptive survey and correlational. 320 students in Tehran were selected through a random sampling method, and they responded Career Adapt-Abilities Scale, Career Decision Self-Efficacy Scale, Sleep Health Scale, and Academic Performance Rating Scale. Data were analyzed using Pearson correlation analysis and simultaneous regression method. Result: The results showed a significant and positive relationship between sleep health, self-efficacy in occupational decisions, occupational adjustment skills, and academic performance evaluation. The independent variables can predict academic performance changes in the regression model. Conclusion: According to the results, healthy sleep, self-efficacy in career decisions, and career adaptability play important roles in improving academic performance, career prospects, and promoting academic performance.
Machine summary:
پيش بيني عملکرد تحصيلي دانشجويان با استفاده از خودکارآمدي تصميم گيري مسير شغلي ، انطباق پذيري مسير شغلي و سلامت خواب Predicting Academic Performance using Career Decision-Making Self- Efficacy, Career Adaptability and Sleep Health among Students تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٩/٢٥، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٤٠٠/١١/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١٢/٠٣ نوع مقاله : علمي -پژوهشي نوشين پردلان ١ و سميرا وکيلي ٢ چکيده : هدف :هدف پـژوهش حاضـر پيش بينـي عملکـرد تحصـيلي دانشجويان با استفاده از خودکارآمدي تصـميم گيري شـغلي، انطباق پذيري مسير شغلي و سلامت خواب بود.
روش : روش پژوهش توصيفي-پيمايشي از نوع همبستگي بـود کـه در آن ٣٢٠ نفر از دانشجويان استان تهران بود که به روش نمونـه گيري در دسترس انتخاب و توسط مقياس انطباق پذيري مسير شغلي؛ پرسشنامه خودکارآمدي تصـميم گيري مسـير شـغلي، پرسشنامه سلامت خواب و سنجه عمکلـرد تحصـيلي مـورد سنجش قرار گرفتند.
Hlad, Kvasková,Ježek,Hirschi & Macek 6.
Grunschel, Schwinger, Steinmayr & Fries 3.
Chiang, Arendt & Sapp ٩٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٣، شماره ٤٩/ زمستان ١٤٠٠ نابهنجاريهاي خواب که اختلالاتي در نظم ، کميت و کيفيت خواب ميباشند منجر به نقايصي در عملکرد روزانه شـخص ميشـوند(گرندر١ و همکـاران ، ٢٠٢١) اخـتلالات خـواب عـلاوه بسـياري ميگردد که منجر به بروز نتايج منفي و نامطلوب در کيفيت زندگي و عملکرد افراد ميشود، خواب نيز در بازسازي قواي جسماني، رواني و هيجاني موثر است (مگناويتا و گاربـارينو٢، ٢٠١٧)الگـوي نامناسب و اختلال در خواب سبب کاهش تندرستي، اختلال در عملکردهاي شناختي و فرايندهاي عالي ذهن همچون ادراک، حافظه ، تحليل ، تشخيص و ترکيب ؛ ابتلاي افراد به دردهـاي جسـماني، کاهش کيفيت زندگي و اختلالات روانشناختي ميشود(پردلان ، برنا و خليجيـان ، ٢٠١٩).