Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی بررسی تاثیر سبکهای تربیتی والدین بر التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوجوانان شهر زهک بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی در مدارس متوسطه دوم شهر زهک در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش 1800 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 242 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برآورد شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه شیوههای فرزند پروری بامریند (1972) و التزام عملی به اعتقادات اسلامی نویدی و عبداللهی (1380) استفاده شد. دادهها با استفاده از به نرم افزار 23- spss و آزمون t، آزمون همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک مقتدرانه، سبک غالب والدین و التزام عملی دانش آموزان به اعتقادات مذهبی متوسط است. همچنین میان سبکهای تربیتی با التزام عملی ارتباط معناداری مشاهده شد (01/0 ≥ P). میان التزام عملی دانش آموزان دختر به اعتقادات مذهبی بیشتر از پسران بود (01/0 ≥ P). نتایج رگرسیون نشان دادند سبکهای تربیتی مقتدرانه به میزان 44/0 قدرت پیش بینی التزام عملی به اعتقادات مذهبی را داشته است.
The purpose of this study was to investigate the effect of parents' educational styles on the practical commitment to the religious beliefs of adolescents in Zahak city. This descriptive correlational study was carried out in second grade secondary schools in Zahak city in 2020. The population of the study was 1800 and the sample size was estimated using a Morgan table of 242 people by stratified random sampling method. In order to collect data, the questionnaire of childbirth practices Baarmind (1972) and practical commitment to the Islamic beliefs of Navid and Abdollahi (2001) were used. The data were analyzed using SPSS-23 software, t-test, correlation test and regression. The results showed that the authoritarian style, the dominant style of parents, and the practical commitment of students to moderate religious beliefs. Also, there was a significant correlation between practical and practical pedagogical styles (P ≤ 0.01). Between the practical commitment of female students to religious beliefs was more than boys (P <0.01). The results of regression showed that elite educational styles had 0.44 strengths of predicting practical commitment to religious beliefs.