Abstract:
هدف پژوهش حاضر «رابطه هیجانات مثبت و منفی و تاب آوری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر منوجان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» جامعه آماری تحقیق، ۵۳۵ نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر منوجان بودند که تعداد ۲۲۴ نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه هیجانات مثبت و منفی پکران و همکاران (۲۰۰۲)، تاب آوری تحصیلی سامویلز (۲۰۰۴)، و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ (۲۰۰۳) استفاده شد. که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۵/۰، ۸۹/۰ و ۸۱/۰ بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمونهای آماری رگرسیون چند متغیره گام به گام و نرم افزار SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هیجانات مثبت و منفی و تاب آوری با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری دارد. و سه بعد هیجانات مثبت (لذت، امیدواری و غرور) با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری دارد. و هیجانات منفی (اضطراب نسبت به یادگیری؛ ناامیدی نسبت به یادگیری؛ شرم نسبت به یادگیری و خستگی از یادگیری) با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان داد که مهارتهای ارتباطی با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری دارد اما جهتگیری آینده؛ و مساله محور و مثبت نگری رابطه معناداری با فرسودگی تحصیلی ندارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت افزایش تابآوری تحصیلی به همراه ابعاد هیجانات مثبت در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش تعیین کنندهای خواهند داشت. و سبب دستیابی به موفقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان میشود.
The aim of this study was "The relationship between positive and negative emotions and academic
resilience with academic burnout of female high school students in Manojan in the academic year
2021-2022" The statistical population of the study was 535 female high school students in
Manojan, of which 224 One of them was selected by simple random sampling. To collect data,
three questionnaires of positive and negative emotions of Pekran et al. (2002), Samuels academic
resilience (2004), and Maslach (2003) academic burnout were used. Their reliability was obtained
through Cronbach's alpha coefficient of 0.85, 0.89 and 0.81, respectively. Stepwise multivariate
regression statistical tests and SPSS software were used to analyze the data. Findings showed that
positive and negative emotions and resilience have a significant relationship with academic
burnout. And the three dimensions of positive emotions (pleasure, hope and pride) have a negative
and significant relationship with academic burnout. Negative emotions (anxiety about learning;
frustration with learning; shame about learning and fatigue from learning) have a positive and
significant relationship with academic burnout. The findings also showed that communication
skills have a negative and significant relationship with academic burnout but future orientation;
And problem-solving and positivity have no significant relationship with academic burnout.
Therefore, it can be concluded that increasing academic literacy along with the dimensions of
positive emotions will play a decisive role in reducing academic burnout. And contributes to the
success and improvement of students' academic performance.
Machine summary:
پژوهش هاي انجـام شـده در ایـن زمینـه نـشان داده اسـت که متغیرهاي شخصیتی و شناختی (عوامـل فـردي) در مجمـوع 70 درصـد و سـایر متغیرهـا از جمله محیطی، اجتماعی و موقعیتی 30 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را به خود اختصاص می دهند (مومني مهموئي و جلالي بارزاري، 13 > لذا با توجه به مطالب مطرح شده، چنانچه آموزش و پرورش منوجان در سال تحصیلی 1400-۱۳۹۹ بخواهد در چنين شرايطي به دنبال بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان خود باشد، بايد عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی را شناسایی کنند تا از این طریق راهکارهایی جهت بهبود عملکرد تحصیلی ارائه دهد، بنابر اين پژوهش با اين مساله مواجه است که هیجانات مثبت و منفی و تاب آوری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر منوجان در سال تحصیلی 1400-۱۳۹۹ چه رابطه ای دارد؟ با توجه به ضرورت مدیریت هیجانات مثبت و منفی و تاثیر آن بر فرسودگی تحصیلی این پژوهش به دنبال دستیابی به اهداف زیر > رابطه هیجانات مثبت (لذت، امیدواری و غرور) با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه دوم شهرمنو - Ahola & Hakanen - Yang رابطه هیجانات منفی (خشم نسبت به یادگیری؛ اضطراب نسبت به یادگیری؛ ناامیدی نسبت به یادگیری؛ شرم نسبت به یادگیری و خستگی از یادگیری) با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه دوم شهرمنوجان.
Investigating the Relationship between Cognitive Styles (Dependent - Dependent on the Field) and Resilience with Academic Burnout in Students (Case Study: Secondary Students of Public High Schools in Baneh), Third Conference on Psychology, Educational Sciences and Sociology Iran Tehran.