Abstract:
دانشآموختگان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد رشتهی مهندسی بهداشت محیط باید دانش لازم برای برنامهریزی و طراحی برای انجام یک پروژهی پژوهشی را داشته باشند. بنابراین میزان دانش و توانمندی این دانشآموختگان باید از سطح بالایی در این زمینه برخوردار باشد. با توجه به مطالب فوق لزوم ارزیابی کمیت و کیفیت کارگاه یا درس "روش تحقیق" ضروری به نظر میرسد. مراجعه به دانشجویان با کمک و استفاده از پرسشنامهی تهیه شده که تمامی جنبههای ارایه شده و جنبههای مورد توجه دانشجویان در این زمینه را در بر گرفته بود امکانپذیر شد، راه مناسب و آسان کسب دادههای مورد نیاز در این زمینه و سپس تجزیه و تحلیل در این زمینه مورد توجه قرار گرفت . در نهایت پس از رسم جداول حاصل از دادهها در مجموع پیشنهاداتی برای بهبود کمی و کیفی این درس ارایه گردید. نتایج بررسی نشان داد در مجموع 60 تا 95 درصد موارد دانشجویان بر نحوهی ارائهی درس به صورت فعلی تأکید کردند. بعضی از بخشهای روش تحقیق بیشتر مورد توجه و تأکید دانشجویان قرار گرفته است. حمایت از شرایط کنونی تدریس به صورت کارگاهی و ارائهی یک پروپوزال که قابلیت اجرایی و کاربردی داشته باشد، از نتایج مهم این بررسی بود. اجرای تمام بخشهای درس روش تحقیق به صورت کارگاهی و فراهم آوردن شرایط و زمان کافی برای نگارش یک پروپوزال به صورت واقعی و کمک گرفتن از اساتید مربوط به بخشهای تخصصی مورد نظر از نتایج دیگر بود. گنجاندن این درس با در نظر گرفتن نمره در کارنامهی تحصیلی مورد توجه دانشجویان این رشته قرار گرفت، ضمن این که برقراری یک درس دو واحدی تحت عنوان روش تحقیق در طولانیمدت ضروری است.
Graduates of MSc and BSc environmental health students must have the knowledge of programming and designing to carry the research projects regarding to the environmental health subjects. The present study was carried out to find the points that should be changed in the outlines of research methods module from the points of the students using closed questionnaires. Results of this study revealed that the majority of the students have confirmed the necessity and importance of this module in the curriculum of their course. In addition, the findings of this study revealed that the quality and quantity of some parts of research methods module should be changed using work-shop techniques including applying a real proposal. In addition, it is suggested that the current condition of the teaching of the module should be supported and the mark of the course recorded in the results of the students, officially, by the authority of Kashan University of medical sciences.