Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی، جرأت ورزی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 270 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی(94-93)، با روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ روانشناختی اﻫﻮاز و پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی پاسخ دهند و معدل ترم گذشته تحصیلی خود را نیز یادداشت نمایند. تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نتایج نشان داد که اثرات سرسختی روانشناختی بر روی پیشرفت تحصیلی به صورت مستقیم 243/. و اثرات سرسختی روانشناختی به صورت غیر مستقیم و به واسطه جرأت ورزی بر روی پیشرفت تحصیلی 069/. بود. خصوصیات افراد با ویژگیهای سرسختی روانشناختی (تعهد، مبارزه جویی وکنترل) با میزان جرأت ورزی شان همپوشی دارد، همچنین حضور ویژگی سرسختی روانشناختی در دانشجویان، فرآیند یادگیری را تسریع می نماید.
The present research aimed to examine the relationship between hardiness andassertiveness with academic achievement in students of Medical Sciences. The researchwas conducted in a correlational framework. The population included a total number of270 students who were randomly selected from Alborz University of Medical Sciences.The students have enrolled in 2014-2015 academic year. Afterwards, the applicants wererequested to fill in the Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire (AHI), and theAssertion Inventory (Gambrill and Richey 1975). In addition, their grade point average(GPA) were recorded. The data were analysed through correlation coefficient and pathanalysis. Results showed that psychological hardiness had direct (r=0.243) and indirecteffect through assertiveness (r=0.069) on academic achievement.It can be concluded thatthere existed an overlap between assertiveness components (as commitment, control andchallenge) and assertiveness in individuals. Furthermore, psychological hardiness instudents can facilitate the learning process for them.