Abstract:
هدف از این پژوهش «بررسی رابطهی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی» بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش توصیفی–همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعداد 1700 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 313 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. دادههای این پژوهش توسط چهار پرسشنامه یادگیری مشارکتی (مقیمی و همکاران، 1392)، تفکر خلاق (کارتر، 2009)، تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون و فاسیون، 1990) و مهارتهای اجتماعی (ایندربیتزون و فوستر، 1992) جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و از نرمافزار آماری SPSS21 و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری مشارکتی و مهارتهای اجتماعی رابطهی معنیداری وجود دارد (871/0=r). اما بین تفکر خلاق (003/0-=r) و تفکر انتقادی (045/0-=r) بر مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تأثیر معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص گردید که متغیر یادگیری مشارکتی با ضریب اثر 38/2 بیشترین تأثیر را روی مهارتهای اجتماعی داشته است.
The overall aim of the current survey was to investigate relationship between
Cooperative Learning, Creative Thinking and Critical Thinking with Social skills of Medical
University students. Hence, the present study was a correlational descriptive-survey one that
possesses an applied goal. The population of study included 1700 Students at University of
Medical Sciences, North Khorasan; and based on Cochran formula, the sample included 313
employees using stratified simple sampling. Moreover, the data collection using four
questionnaires was performed; Group learning questionnaires Moqimi et al (2013), Creative
Thinking questionnaires Carter (2009), Critical Thinking questionnaires Fasyvn and Fasyvn
(1990) and Social skills Ayndrbytzon and Foster (1992) Using Cronbach's alpha. Then the
data was analyzed using Descriptive Statisitics section (Mean, Std Deviation and Calculating
central indicators and dispersion), and also in the inferential statistics section, to measure the
relationships between variables (Pearson and Regression) SPSS version 21 and the Use of
the Structural equation method of LISREL version 8/8. Concequently, results indicated that
there was a significant relationship between Group learning and Social skills (r=0.871).
However, there was no significant relationship between Creative Thinking (r=-0.003) and
Critical Thinking (r=-0.045) with Social skills. To conclude, the main hypothesis of the
resrarch showed that Group Learning with effective factor 2.38 had the most impact on
Social skills.