Abstract:
فرایند مکان یابی تحت تأثیر عوامل سازگاری، آسایش، مطلوبیت و ایمنی قرار دارد. ولی این معیارها فاقد برخی ازشاخص های مدارس سبز هستند. بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نمونه ای مطرح است که بسیاری از اصول پایداری درآن قابل پیگیری می باشد. با این حال مکان یابی مدارس سبز به عنوان اولین گام در دستیابی به پایداری محیطی دربرنامه ریزی های کاربری زمین در آن کم تر مورد توجه شهرسازان بوده است که این موضوع مسأله اصلی پژوهش حاضراست. از این رو در این پژوهش با تطبیق معیارهای مکان یابی مدارس و شاخص های مدارس سبز، چهارچوب نظری ومدلی برای مکان یابی مدارس سبز ارائه و از آن در ارزیابی مدارس محله تاریخی فهادان یزد استفاده شده است. با راهبردموردپژوهی، گردآوری داده ها با استفاده از اسناد و مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته و برای هر یک از زیرمعیارهایمؤثر در مکان یابی مدارس سبز به کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، تکنیک AHP در نرم افزار Expert Choiceمکان کنونی مدارس در مورد مطالعاتی ارزیابی و مکان های مستعد قرارگیری مدارس سبز نیز معرفی شده اند. نتایج حاکیاز آن است که زیر معیارهایی مانند «استفاده از زمین های متروکه» ، «استفاده از قطعات نیازمند نوسازی و مرمت»،«جهت گیری ساختمان به سمت نور مطلوب» ، «استفاده از باد مطلوب در جهت تعدیل دمای محوطه» ، «جلوگیری ازاشراف ساختمان های اطراف به مدرسه» و همچنین «دارا بودن حداکثر فضای باز» و «میزان شیب زمین (10 - 0 درصد)»می توانند به مدل های کنونی مکان یابی اضافه شوند. به طور کلی بر اساس مدل مکان یابی پیشنهادی، بین مکان گزینیمدارس ابتدایی واقع در بافت محله فهادان شهر یزد و معیارهای مکان یابی سبز اختلاف قابل توجهی وجود دارد. درمجموع می توان گفت معیار آسایش و ایمنی در مکان یابی مدارس ابتدایی این محله کم تر مورد توجه قرار گرفته است.مکان های پیشنهادی برای احداث مدارس سبز در این محله می توانند در ارتقای پایداری محیطی نیز مؤثر باشند.
The location process is influenced by factors of compatibility, comfort, desirability, and safety. But these criteria lack some of the characteristics of green schools. The historical context of Yazd is an example in which many principles of sustainability can be followed. However, locating green schools as the first step in achieving environmental sustainability in land use planning has been less considered by urban planners, which is the main issue of the present study. Therefore, in this study, by applying the criteria for locating schools and indicators of green schools, a theoretical framework and model for locating green schools have been presented and it has been used in evaluating schools in the historical neighborhood of Fahadan, Yazd. With the research strategy, data collection was done using documents and library studies and for each of the effective sub-criteria in locating green schools using GIS, AHP technique in Expert choice software. Green schools are also prone to placement. The results indicate that sub-criteria such as "use of abandoned grounds", "use of parts in need of renovation and repair", "orientation of the building towards the desired light", "use of favorable wind to moderate the temperature of the premises", "prevention "The aristocracy of the surrounding buildings to the school" as well as "having maximum open space" and "slope (0-10%)" can be added to current location models. In general, based on the proposed location model, there is a significant difference between the location of primary schools located in the context of the Fahadan neighborhood of Yazd city and the green location criteria. In general, it can be said that the criteria of comfort and safety in locating primary schools in this neighborhood have received less attention. Suggested places for building green schools in this neighborhood can also be effective in promoting environmental sustainability.