Abstract:
یکی از مباحث اصلی در نظام آموزش عالی، گزینش اساتید دانشگاهها خصوصا اساتید مدعو می باشد. هدف این پژوهش، ارائه مدل و رتبه بندی شایستگی های اساتید مدعو بوده که در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد انجام گرفته است و پژوهشی کاربردی محسوب می شود. در این تحقیق از روش ترکیبی ( کیفی-کمی ) استفاده شد. ابتدا ضمن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ پژوهش ﻭ ﻣﺪﻝ ﻫﺎی ﺷﺎیستگی، 16 نفر از خبرگان دانشگاهی با روش هدفمند انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید تا اشباع نظری حاصل شد و مدل اولیه شایستگی های اساتید با روش تحلیل محتوا حاصل شد. بر اساس شایستگی های مدل اولیه، پرسشنامه ای طراحی و در بین 5 نفر از خبرگان دانشگاهی که به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، توزیع شد. با انجام فرایند دلفی در سه مرحله، مدل اصلاح شده شایستگی ها حاصل شد. در مرحله اعتباربخشی مدل، پرسشنامه ای تدوین و دربین 285 نفر از اساتید توزیع گردید و با نرم افزار Lisrel داده ها تحلیل شده و در نهایت، مدل شایستگی اساتید در 3 بعد (شخصیتی، علمی، اخلاقی) ، 6 مولفه (فردی، بین فردی، حرفه ای، عمومی، عینی و ذهنی) و 33 شاخص ارائه گردید. برای رتبه بندی شایستگی ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، پرسشنامه مقایسات زوجی در بین 7 نفر از خبرگان دانشگاهی که با روش هدفند انتخاب شده بودند، توزیع شد و داده ها با نرم افزار Expert Choice تحلیل شدند. نتایج نشان داد شایستگی شخصیتی-فردی با وزن 286/0 دارای بیشترین اهمیت می باشد. بعد از آن شایستگی های علمی-حرفه ای با وزن 263/0 ، شایستگی شخصیتی-بین فردی با وزن 180/0 ، شایستگی اخلاقی-عینی با وزن 148/0 ، شایستگی اخلاقی-ذهنی با وزن 078/0 و شایستگی علمی-عمومی با وزن 046/0 در مراتب بعدی قرار دارند.
One of the main issues in the higher education system is the selection of university professors and the characteristics of guest professors. The purpose of this study was to present a model and ranking the competency of visiting professors, which is located in the North Tehran branch of Azad University
Has been done and applied research. In this research, a combined method (qualitative-quantitative) was used. Simultaneously with conducting scientific and research, 16 people from the University of Experts were selected by selecting the method and a semi-structural interview was conducted with them to saturate the theory and rumor model of professors' rumors. The content analysis method was obtained. Based on the merits of the innovative model, a questionnaire was designed and distributed among 5 university experts who were selected by the snowball method. By performing the Delphi process in three steps, a modified model of rumors is obtained. In the model validation stage, a questionnaire was developed and distributed among 285 professors and analyzed the data with Lisrel software. Finally, the professors' rumor model in 3 dimensions (personality, scientific, ethical), 6 components (personal, interpersonal), Professional, general, objective, and subjective) and 33 indicators are presented. To rank the competencies using the hierarchical analysis process, the paired results questionnaire was distributed among 7 people from the University of Experts who were selected by the selected method and the data were analyzed with Expert Choice software. The results showed the competency Personality-Individual with a weight of 0.286 has the most of your qualities. After that, being a scientific-professional rumor with a weight of 0.263, personality-interpersonal competence with a weight of 0.180, moral-objective rumor with a weight of 0.148, moral-mental rumor with a weight of 0.078, and general scientific-competence Weighing 0.046 put it next.
Machine summary:
مدل شايستگي را مي توان ابزاري توصيفي که صلاحيت هاي مورد نيـاز 1 Langat 2 Kara 3 Shankar 4 Kowang 5 Beltyukova براي داشتن نقش موثر در سازمان را تعريف کرده و در رسيدن به اهداف استراتژيک کمک مي کند، نيز بيان نمود(ال اسامه ١ وهمکاران ،٢٠١٨).
مهارت هاي ارتباطي ، مهارت هاي بين فردي ، مديريت بودجه ، مديريت تغيير ، کونگووني ٥ و همکاران ٢٠٢٠ حوزه آموزشي مهارتهاي فني ، همکاري ، تنوع ، توسعه استراتژيک ، مهارت تصميم گيري ، تخصص تدريس ، طراحي آموزشي ، پشتيباني مشتري ، مديريت زمان ، 1 Bayarystanova 2 Seemiller 3 Brožová 4 Martín 5 Chongwony مديريت عمومي ، توسعه حرفه اي ، اعتبارسنجي بائک ١ ٢٠٢٠ اساتيد دانشگاه توانايي پاسخ به تغيير ، توانايي ارتقا نوآوري ، توانايي آموزش با مطالعه جدول يک مي توان دريافت که پژوهش هاي متعددي درمورد احصاء شايستگي هـا در حـوزه آموزشـي و همچنين در مورد شايستگي هاي اعضاء هيات علمي دانشگاه ها انجام شده است ولي بطـور خـاص در مـورد مـدل شايستگي هاي اساتيد مدعو دانشگاه ها، پژوهشي مشاهده نگرديد که اين خود نوآوري تحقيق حاضر را بيان مي کند.
Identifying the Model and Designing the Competencies of the Faculty Members of Universities and Higher Education Institutions of Iran: A Qualitative Study.