Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه پریشانی روانشناختی (استرس، افسردگی، اضطراب)، ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بودند. 200 دانشآموز (100 نفر دانشآموز تیزهوش- 100 نفر دانشآموز عادی) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پریشانی روانشناختی لویندا (DASS-21)، پرسشنامه ذهنآگاهی بروان و ریان (MASS) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (ASEQ)، جمعآوری و از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیرهای پریشانی روانشناختی، ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد (01> P). ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری از دانش آموزان عادی بیشتر بود و پریشانی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری از دانش آموزان عادی کمتر بود (01/0> P). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که متغیر هوش نقش مهمی را در ذهنآگاهی، خودکارآمدی تحصیلی و پریشانی روانشناختی دارد.
The aim of this study was to compare psychological distress (stress, depression, anxiety), mindfulness, and academic self-efficacy among gifted and normal students. The research design was descriptive and causal-comparative. The statistical population of the study included all first-year high school students in Ardabil in the academic year of 2019-2020. 200 students (100 gifted students - 100 normal students) were selected by multi-stage cluster random sampling. Data were collected using Levinda Psychological Distress Questionnaire (DASS-21), Brown and Ryan Mindfulness Questionnaire (MASS), and the Jenkins and Morgan Academic Self-Efficacy Questionnaire (ASEQ) and analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that there was a significant difference between the two groups in the variables of psychological distress, mindfulness, and academic self-efficacy (PBased on the findings of the present study, it can be stated that the variable of intelligence has an important role in mindfulness, academic self-efficacy, and psychological distress.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١١، شماره پياپي ٦٨، بهمن ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(11), 2022 مقايسه پريشاني رواشناختي، ذهن آگاهي و خودکار آمدي تحصيلي در دانش آموزان تيزهوش و عادي Comparison of psychological distress, mindfulness and academic self-efficacy in gifted and normal students دکتر ساناز عيني (نويسنده مسئول ) Dr. Sanaz Eyni* Assistant professor, Department of Psychology, استاديار گروه روانشناسي ، دانشکده علوم انساني و اجتماعي ، دانشگاه Faculty of Humanities and Social Sciences, University کردستان ، سنندج ، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to compare psychological هدف پژوهش حاضر مقايسه پريشاني روانشناختي (استرس ، افسردگي، distress (stress, depression, anxiety), mindfulness, اضطراب )، ذهن آگاهي و خودکارآمدي تحصيلي در بين دانش آموزان دختر and academic self-efficacy among gifted and normal تيزهوش و عادي بود.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠٠ پذيرش : خرداد ١٤٠٠ ويرايش نهايي: بهمن ١٤٠٠ مقايسه پريشاني رواشناختي، ذهن آگاهي و خودکار آمدي تحصيلي در دانش آموزان تيزهوش و عادي Comparison of psychological distress, mindfulness and academic self-efficacy in gifted and normal students مقدمه خانواده به عنوان اولين نهاد جامعه پذيري و کهن ترين هسته طبيعي، در همه جوامع انساني از ابتداي تاريخ وجود داشته و بشر تاکنون نتوانسته است جايگزيني براي آن بيايد.
Guez, Peyre, Le Cam, Gauvrit & Ramus رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١١، شماره پياپي ٦٨، بهمن ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(11), 2022 در مقابل انواع اختلال هاي رفتاري و نابهنجاريهاي رواني آسيب پذيري بيشتري دارند؛ رسيدن به اهداف آموزشي براساس اين آشفتگيها امري ناممکن است (جناآبادي، پورقاز و شعباني، ١٣٩٦)، لذا پژوهش حاضر با هدف مقايسه پريشاني روانشناختي، ذهن آگاهي و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تيزهوش با دانش آموزان عادي انجام شد.