Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی شادمانی سازمانی کارکنان شرکت رجاء با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. پژوهش از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات بنیادی بود که با استفاده روشهای تحقیق کیفی به انجام رسید. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات 20 نفر از متخصصان حوزه رفتار سازمانی در شرکت رجاء در سال 1399 به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در پژوهش حاضر برای تحلیل دادهها از نرمافزار MAX QDA به روش گرند تئوری (داده بنیاد) با کدگذاری مقولهها و تکنیک دلفی استفاده شد. تحلیل محتوایی مصاحبههای تخصصی انجام گردید و 19 شاخص شناسایی شد برای فازیسازی دیدگاه متخصصان از اعداد فازی مثلثی استفاده گردید. در غربالگری تکنیک دلفی فازی امتیازی کمتر از 7/0 کسب نگردید و در نتیجه هیچ کد محوری حذف نشد. در این پژوهش مقوله "نگرش شغلی" به عنوان مقوله محوری انتخاب شده است. به بیان بهتر سایر مقولهها حول نگرش شغلی جمع شده‏اند. مصاحبه شوندگان در نقل قولهای مختلف به مفاهیمی همچون «رفتار شهروندی»، «تعهد شغلی»، «رضایت شغلی»، «تعهد سازمانی»، «درگیری شغلی»، «توانمندی روانشناختی» و «حمایت مدیریتی» اشاره داشتند. براساس نتایج این مطالعه مقولههای شناسایی شده به عنوان متغیرهای مرتبط با شادمانی سازمانی کارکنان شرکت رجاء مورد توجه قرار گیرند.
The main purpose of this research was to design and validate the organizational happiness model of Raja's employees with the foundation data theory approach. The purpose of the research was Fundamental research that was done using qualitative research methods. In this study, in order to collect information, 20 experts in the field of organizational behavior in Raja Company in 2020 were selected by purposive sampling method. Data collection tools included semi-structured interviews. In the present study, MAX QDA software was used to analyze the data using the Grand Theory (Grounded theory) method with category coding and the Delphi technique. Content analysis of specialized interviews was performed and 19 indicators were identified. Triangular fuzzy numbers were used to fuzzy the views of experts. In fuzzy Delphi screening, the score was not less than 0.7 and as a result, no pivot code was removed. In this research, the category of "job attitude" has been selected as the central category. In other words, other categories are grouped around job attitudes. Respondents referred to concepts such as "citizenship behavior", "job commitment", "job satisfaction", "organizational commitment", "job conflict", "psychological empowerment" and "managerial support" in various quotations. Based on the results of this study, the identified categories should be considered as variables related to the organizational happiness of Raja's employees.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١١، شماره پياپي ٦٨، بهمن ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(11), 2022 طراحي و اعتبارسنجي الگوي شادماني سازماني کارکنان شرکت رجا با رويکرد نظريه داده بنياد Design and validate the organizational happiness model of Raja's employees with a Grounded theory approach رحيم پرويزي اقدم Rahim Parvizi Aghdam1 Ph. D student in General Psychology, Urmia Branch, دانشجوي دکتري روان شناسي عمومي ، واحد اروميه ، دانشگاه آزاد اسلامي ، Islamic Azad University, Urmia, Iran.
Urgan, Atar & Erdoğan طراحي و اعتبارسنجي الگوي شادماني سازماني کارکنان شرکت رجا با رويکرد نظريه داده بنياد Design and validate the organizational happiness model of Raja's employees with a Grounded theory approach اجرايي در شرکت رجاء، ٤) امضاء رضايت نامه کتبي شرکت در اين مطالعه (با توجه به زمان بر بودن و مصاحبه مدار بودن گردآوري اطلاعات )؛ و ملاک خروج نيز شامل انصراف از ادامه همکاري، مصاحبه هاي ضبط شده نامفهوم بود.
طراحي و اعتبارسنجي الگوي شادماني سازماني کارکنان شرکت رجا با رويکرد نظريه داده بنياد Design and validate the organizational happiness model of Raja's employees with a Grounded theory approach در تبيين اين يافته قابل بيان است که نگرش هاي کارکنان با رفتارهايي که براي سازمان حساسيت دارد، ارتباط دارد.