Abstract:
دانشآموزان تراجنسیتی به دلیل برخی مشکلات نظیر: نبود یادگیری مناسب و فقدان انگیزه مشارکت در حین درس تربیتبدنی، به نسبت دیگر دانشآموزان امکان حضور فعال در فعالیتهای ورزشی را ندارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه بهبود یادگیری و افزایش انگیزه دانشآموزان تراجنسیتی بود تا شرایط مشارکت فعال دانشآموزان تراجنسیتی در ورزش مدارس فراهم شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد پدیدارشناسی در شیوه کلایزی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان تراجنسیتی، معلمان تربیتبدنی، مدیران مدارس، اعضای هیئت علمی دانشگاهها در گروه روانشناسی و مدیریت ورزشی در استان مازندران و در سال 1400 تشکیل دادند؛ که 19 نفر از این افراد به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمهساختاریافته با پرسشهای باز بود و مصاحبهها تا زمانی که امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ یعنی مصاحبه شماره 19 ادامه یافت. در راستای معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاکهای اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. یافتههای عوامل موثر در ناتوانیهای یادگیری و کاهش انگیزه مشارکت ورزشی دانشآموزان تراجنسیت را 48 مضمون فرعی در قالب 9 مضمون اصلی؛ روانی، اجتماعی، حمایتی، جسمانی، محیطی، فردی، مقبولیت، وضعیت پوششی و ناهنجاریها تشکیل میدهند. در بخش ارائه راهکارهای کاربردی نیز 32 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی؛ روانی، حمایتی، فرهنگسازی، پیشگیرانه و محیطی شناسایی شدند. برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل: ایجاد انگیزه در دانش آموزان تراجنسیت به مشارکت در فعالیتهای ورزشی با استفاده از ابزارهای تشویقی، آموزش روشهای مواجهه با استرس، کمک به شناخت هویت جنسی آنان با استفاده از ابزارهایی نظیر؛ مشاوره و یا عمل تغییر جنسیت، ایجاد فضای رشد و یادگیری مناسب همسان با دیگر دانشآموزان، ایجاد برنامه آموزش عمومی به تمامی دانشآموزان در زمینه آشنایی و نحوه ارتباط با افراد تراجنسیت، شناسایی تراجنسیتیها از 6-5 سالگی با بررسیهای تخصصی توسط خانواده و روانشناسان و ایجاد محیطی ایمن و بهداشتی به منظور انگیزه مشارکت دانشآموزان تراجنسیت در فعالیتهای ورزشی میباشد.
Transgender students are not able to actively participate in sports activities compared to other students due to some problems such as lack of proper learning and lack of motivation to participate during physical education. The purpose of this study was to identify problems and provide practical solutions to improve learning and increase the motivation of transgender students to provide the conditions for active participation of transgender students in school sports. The present study was applied in terms of purpose and with a phenomenological approach in the Colaizzi method. The statistical population of the study consisted of transgender students, physical education teachers, school principals, faculty members of universities in the Department of Psychology and Sports Management in Mazandaran province in 2021; 19 of these people were purposefully selected as a statistical sample. The measurement tool was semi-structured interviews with open-ended questions and interviews as long as it was possible to extract completely non-repetitive concepts; That is, interview number 19 continued. In order to finalize the research, the criteria of validity and reliability were used. Findings of the effective factors in learning disabilities and reducing the motivation of transgender students to participate in sports include 48 sub-themes in the form of 9 main themes; They constitute psychological, social, supportive, physical, environmental, personal, acceptance, cover status, and abnormalities. In the section on providing practical solutions, 32 sub-themes in the form of 5 main themes; Psychological, supportive, cultural, preventive, and environmental were identified. Some of the suggested solutions include: motivating transgender students to participate in sports activities using incentive tools, teaching stress coping techniques, helping to identify their sexual identity using tools such as; Counseling or practice of gender reassignment, creating a suitable environment for growth and learning similar to other students, creating a general education program for all students in the field of acquaintance and how to communicate with transgender people, identifying transgender people from 5-6 years old by examining Specialized by families and psychologists and the creation of a safe and healthy environment to motivate transgender students to participate in sports activities.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١٢، شماره پياپي ٦٩، اسفند ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(12), 2022 پديدارشناسي عوامل موثر در ناتواني هاي يادگيري و کاهش انگيزه دانش آموزان تراجنسيتي در مشارکت فعال درس تربيت بدني مدارس (با ارائه راهکار) Phenomenology of effective factors in learning disabilities and reduction of motivation for active participation of transgender students in learning physical education lessons in schools (by providing a solution( محمد زارع آبندانسري Mohammad Zare Abandansari Phd student Department of Sports Management, Mohaghegh دانشجوي دکتري گروه مديريت ورزشي دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
Some of the suggested solutions include: motivating transgender students to participate استرس ، کمک به شناخت هويت جنسي آنان با استفاده از ابزارهايي نظير؛ in sports activities using incentive tools, teaching مشاوره و يا عمل تغيير جنسيت ، ايجاد فضاي رشد و يادگيري مناسب stress coping techniques, helping to identify their sexual identity using tools such as; Counseling or همسان با ديگر دانش آموزان ، ايجاد برنامه آموزش عمومي به تمامي دانش - practice of gender reassignment, creating a suitable آموزان در زمينه آشنايي و نحوه ارتباط با افراد تراجنسيت ، شناسايي environment for growth and learning similar to other students, creating a general education program for all پديدارشناسي عوامل موثر در ناتواني هاي يادگيري و کاهش انگيزه دانش آموزان تراجنسيتي در مشارکت فعال درس تربيت بدني مدارس (با ارائه راهکار) Phenomenology of effective factors in learning disabilities and reduction of motivation for active participation of transgender students … تراجنسيتي ها از ٦-٥ سالگي با بررسي هاي تخصصي توسط خانواده و students in the field of acquaintance and how to communicate with transgender people, identifying روانشناسان و ايجاد محيطي ايمن و بهداشتي به منظور انگيزه مشارکت transgender people from 5-6 years old by examining دانش آموزان تراجنسيت در فعاليت هاي ورزشي مي باشد.