Abstract:
چکیدههدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی آموزش به روش یادگیری درحد تسلط، یادگیری معنادار و یادگیری الکترونیکی بر مفاهیم پایه ریاضی دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه تجربی (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهراصفهان به تعداد تقریبا 65 هزار دانش آموز در سال تحصیلی1399-1398 بود. حجم نمونه بر اساس روش پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با کروه کنترل به تعداد 200 دانش آموز انتخاب شد که به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، چهار ناحیه به طور تصادفی انتخاب شد , ودر 4 گروه 25 نفره قرار گرفتند. سه گروه یادگیری به روش درحد تسلط، معنادار و هوشمند علاوه بر اینکه در کلاسهای عادی خود مثل گروه کنترل شرکت کردند به تفکیک هرکدام مداخله خاص خود را دریافت نمودند. ابزار پژوهش امتحان مفاهیم پایه ریاضی بود. قبل و بعد از اتمام جلسات از گروه کنترل و هر 3 گروه آموزشی امتحان مفاهیم پایه ریاضی گرفته شد و بعد از دو ماه پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل از تحلیل کواریانس استفاده شد و گروهها از نظر پس آزمون و پیگیری مقایسه شدند.
AbstractThe aim of this study was to compare the effectiveness of mastery learning, meaningful learning and e-learning on the basic mathematical concepts of second grade male students in Isfahan. The research method was quasi-experimental (pre-test, post-test and follow-up with the control group). The statistical population of this study included all second grade elementary students in Isfahan with a total number of approximately 65,000 students in the academic year 1399-1399. The sample size was selected based on pre-test, post-test and follow-up methods with a control group of 200 students. Four areas were randomly selected by stepwise cluster sampling method, and were divided into 4 groups of 25 people.The three groups of learning in a mastery, meaningful and intelligent way, in addition to participating in their normal classes such as the control group, each received their own intervention. The research tool was a test of basic mathematical concepts. Before and after the sessions, the basic math concepts test was taken from the control group and all 3 educational groups, and after two months, follow-up was performed. Analysis of covariance was used for analysis and the groups were compared in terms of post-test and follow-up.
Machine summary:
نتایج نشان داد که برنامۀ مداخلۀ یادگیری هوشمند در آموزش درس ریاضی مؤثر بوده و بین میزان اثربخشی آموزش روش هوشمند با دو روش دیگر تفاوت معناداری وجود دارد ولی بین روش آموزشی معنادار و در حد تسلط تفاوت معناداری وجود ندارد (P واژگان کلیدی: روش یادگیری درحد تسلط، یادگیری معنادار، یادگیری هوشمند، مفاهیم پایۀ ریاضی، دانشآموزان پسر پایۀ دوم ابتدایی Comparison of Teaching by Mastering learning methods Meaningful learning and Intelligent learning on basic mathematical concepts of second grade male elementary students in Isfahan Mohammadreza Ghasemi Ph. D Student Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Shahrekor, Iran Maryam Charami.
پژوهشهای پیشین نشان میدهد که مهمترین متغیر مؤثر در فرایند آموزش، روش آموزش آموزگار است که بر سازماندهی مطالب درسی، استفاده از نظریههای یادگیری و همچنین کاربرد فنون گوناگون آموزش در کلاس درس مبتنی است ( Goldberg Schwerter, Seidel, Müller, Stürmer,2021).
به نظر او تنها هنگامی مطالب جدید برای فرد یادگیرنده معنادار میشوند که با ساختارهای شناختی موجود که حاصل یادگیری قبلی او بوده است پیوند داشته باشند(Safavid,2011) یکی دیگر از مداخلههایی که در این پژوهش استفاده خواهد شد یادگیری الکترونیکی(هوشمند) (Intelligent learning) است؛ به بیان ساده میتوان یادگیری الکترونیکی (هوشمند) را استفادۀ نظاممند از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و یادگیری دانست (Naidu,2003).
با توجه به رعایت پیشفرضهای لازم برای بررسی اثربخشی آموزش به روش یادگیری در حد تسلط، یادگیری معنادار و روش هوشمند بر نمرات ریاضی از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد که نتایج آن در جدول 5 نشان داده شده است.