Abstract:
اقتصاد مبتنی بر نوآوری تغییرات اساسی و فرصتهای متنوعی را برای شهرها، کسب و کارها به همراه داشته است به گونهای که امروزه شهرها برای جذب نسل جدید فناوری مورد نیاز شرکتها و صنایع شان به مدل نوآوری مبتنی بر "نزدیکی و مجاورت" روی آوردهاند، جایی که استعدادهای مورد نیاز آن نیز سبک زندگی و فعالیت در محیطهای شهری را ترجیح میدهند و دانشگاههای کارآفرین، نوآور و دارای مسئولیت اجتماعی یکی از ابزارهای کلیدی برای تحقق اهداف اقتصاد مبتنی بر نوآوری و دانش است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران به منظور تحقق سیاستهای دانشگاه کارآفرین است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده و ابزار گردآوری دادهها بررسی متون و مصاحبه با خبرگان بوده است. به همین منظور پس از بررسی مطالعات پیشین، 10 نمونه مطرح جهانی در زمینه ایجاد ناحیه نوآوری بررسی شد، سپس مصاحبههایی با خبرگان حوزه نوآوری کشور صورت گرفت. با کدگذاری دادههای حاصل از بررسی متون و مصاحبهها، الگوی ناحیه نوآوری برای دانشگاه تهران شامل 10 عنصر حاکمیتی، سیاستگذاری، مدیریتی و نظارتی ناحیه نوآوری، کارکردهای ناحیه نوآوری، ویژگیهای ناحیه نوآوری، موانع راه اندازی و توسعه ناحیه نوآوری، خوشههای ناحیه نوآوری، بازیگران ناحیه نوآوری، ارتباطات ناحیه نوآوری، تامین مالی ناحیه نوآوری تجاری سازی ایدهها و تمایزهای ناحیه نواوری دانشگاه تهران ارائه و در نهایت برمبنای یافتهها، پیشنهادهایی به منظور ایجاد و توسعه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران بیان شد.
The innovation economy is proving to be a huge disruptor and opportunity for cities and businesses. Cities around the world are seeking to accommodate the needs of a new generation of technology powered industries and firms, whose innovation model depends on proximity and whose talent pool explicitly prefer urban locations and lifestyles and As a new generation of entrepreneurial university with social responsibility has emerged recently, role of universities in the formation of learning regions and fulfillment of knowledge economy is vitally recognized. This research was done by qualitative method so that 10 best practices of innovation districts in the world were firstly investigated and then several interviews with experts of innovation context in Iran were leaded, Finally by coding the gathered data from investigating cases and interviews, a conceptual model was designed consisting of these nine elements :Governance-Policy,Supervising and management, innovation districts functions, innovation district features,Barries of developing innovation district, clusters, players, Communications, financing, commercializing .
Machine summary:
الگوي ناحيه نوآوري دانشگاهي به منظور تحقق سياست هاي دانشگاه کارآفرين 1*** مهين رحيم پور *، هاشم آقازاده **، عباس زارعي هنزکي چکيده اقتصاد مبتني بر نوآوري تغييرات اساسي و فرصت هاي متنوعي را براي شهرها وکسب وکارها به همراه داشته است ، به گونه اي که امروزه شهرها براي جذب نسل جديد فناوري مورد نياز شرکت ها و صنايع شان به مدل نوآوري مبتني بر نزديکي و مجاورت روي آورده اند، جاييکه استعدادهاي موردنياز آن نيز سبک زندگي و فعاليت در محيط هاي شهري را ترجيح مي دهند و دانشگاه هاي کارآفرين ، نوآور و داراي مسئوليت اجتماعي يکي از ابزارهاي کليدي جهت تحقق اين اهداف خواهندبود.
3 در ساليان گذشته دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکي تهران طرح مشترکي در خصوص ايجاد شهر دانش در محدوده دانشگاه و با هدف توسعه فضاهاي علمي و پژوهشي ارائه نموده که هدف آن تبديل دانشگاه به دانشگاه 1 Knowledge City 2 Area of Innovation (AOI) 3 https://ut.
The innovation district in Barcelona and Montreal, A process of Clustering Development between Urban Regenration and Economic Competitiveness, Hindawi Publishing Corporation, Urban Studies Research.