Abstract:
ارزشیابی مدرسان جهت اطمینان از توسعه امر آموزش بسیار مهم تلقی می شود. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روانسنجی ابزار ارزشیابی طرح درسترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون نهایی انجامگرفت. فرایند طراحی ابزار طی چند مرحله در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1397 انجام شد. گروه هدف شامل مدرسان، دانشجویان و متخصصان آموزش پزشکی بودند. پرسشنامه اولیه از طریق بررسی متون، سیاهه وارسی و نظرات کارشناسان خبره طراحی شد. سپس روایی صوری و محتوایی ابزار (کمّی و کیفی) از نظر گروههای هدف و پانل متشکل از 13 نفر از متخصصان رشتههای مختلف ارزیابی شد. پایایی ابزار با مشارکت 30 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف به روش آزمون-آزمون مجدد ارزیابی شد. بر اساس فرایند ارزیابی روایی صوری و محتوایی، ابزار پژوهش در سه بخش شامل 28 گویه با نسبت روایی محتوی 80/0 و شاخص روایی محتوی 79/0 تأیید شد (طرح درسترمی 8 گویه ، اسلایدهای پاورپوینت 12 گویه و سؤالات آزمون نهایی 8 گویه). پایایی ابزار با مقدار آلفای کرونباخ 99/0 تأیید شد. بنابراین ابزار طراحیشده جهت ارزشیابی عملکرد آموزشی مدرسان در سه حیطه طرح درسترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون نهایی، از روایی و پایایی قابلقبولی برخوردار است.
Assessment of acadimicinas' activities is needed to ensure education development. The purpose of this study was to assess Development of a measure to assess the content of course plan, PowerPoint Slides and final semester exam of academicians in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. The methode of research, qualitative and sterategy used was Grounded theory (systematic scheme). The statical population included all the scientific talents of public universities throughout the contry. For sampling, targeted sampling, theoretical and snowball were used and then 20 scientific talents were selected and participated in the semi- structured interview. Considering the results obtained from interviews, factors to attract, develop and retain scientific talent in the higher education system were identified and also three phases of open coding, axial and selective coding model in six categories were presented as causative conditions, axial phenomena, action/intraction, context, interventional conditions and outcomes of talent management system of higher education. According to the results, the establishment of a talent management system in Iran's higher education was based on individual, managerial, and dynamic adaptation factors. Furthuremore, it was constructed on the strategic focus, strategic alignment and the adoption of effective strategies for attracting, developing and maintaining. The context providing strategies included organizational factors, job-related factors and extra-organizational conditions thatin interaction with the context and interfere factors, it contained attitudinal, behavioral, and organizational implications.
Machine summary:
مجلهی توسعهي آموزش جندیشاپور فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی سال یلزدهم، شماره 4، زمستان 99 طراحی ابزارهای سنجش طرح درس ترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون جهت ارزشیابی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اکبر بابائی حیدرآبادی1، کاوه اسلامی2، مرضیه عربان1، هاشم محمدیان1، ناصر حاتم زاده1، آرش سلحشوری*1، احمد فخری3، مهرنوش جاسم زاده4، نسرین شمس جاوی5، آسیه کتانباف نصب5، شیرین عباسپور5 عضو هیئت علمی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی مجموعه ابزاری روا و پایا که بتواند اثربخشی عملکرد مدرسان دانشگاههای علوم پزشکی را در سه بخش از فرایند آموزش یعنی طرح درس ترمی، تهیه محتوی آموزشی در قالب اسلاید های پاورپوینت و طراحی سؤالات آزمون نهایی مورد قضاوت قرار دهد، انجام شد.
روش کار مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان سنجی ابزار ارزشیابی عملکرد مدرسان دانشگاه های علوم پزشکی در سه مرحله از فرایند آموزش یعنی طرح درس ترمی، اسلاید های پاورپوینت و طراحی سؤالات آزمون نهایی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1397-1398 انجام شد.
, K 2013b, A Comparative Study of Teacher Evaluation Priorities from Viewpoint of the Faculty Members and Students of Lorestan University of Medical Sciences HSR, Vol. 9,No. 7 Pp. 749-59 [In Persian].
PARVIN S, JAMSHIDI F & FATHI KHANGHAH R 2015, Quality Assessment of Teachers’ Lesson Plans at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2013, Educational Development of Jundishapur, Vol. 5.
Iranian Journal of Medical Education, Vol. 8,No. 7,Pp. 43-50[In Persian].